PdF:ZS1MP_RZT2 Teorie a didaktika výchovy ke - Informace o předmětu
ZS1MP_RZT2 Teorie a didaktika výchovy ke zdraví 2
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1MP_RZT2/01: Čt 8:00–9:50 učebna 27, L. Mužíková
ZS1MP_RZT2/02: Út 15:00–16:50 učebna 39, L. Mužíková - Předpoklady
- ZS1MP_RZT1 Teorie a didaktika výchovy ke zdraví 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje na Teorii a didaktiku výchovy ke zdraví 1 a formou seminářů přispívá k didaktické přípravě učitelů 1. stupně ZŠ na témata člověk a zdraví. Cílem předmětu je aplikovat teoretické vědomosti o problematice ochrany a podpory zdraví do didaktické a praktické roviny. Důraz je kladen na konkrétní využití praktických dovedností ve školním i mimoškolním prostředí.
- Osnova
- 1. Člověk a zdraví – vymezení tematiky v aktuálních školských dokumentech, praktická aplikace v ŠVP, učebnicích a dalším didaktickém aparátu. 2. Metody a možnosti výchovy ke zdraví. Výchova ke zdraví v každodenní praxi učitele. (Školská legislativa týkající se ochrany a podpory zdraví.) 3. Didaktická transformace následujících témat (plně koresponduje s RVP ZV - vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, tematický celek Člověk a jeho zdraví) - Lidské tělo - První pomoc - Péče o zdraví - Výživa a zdraví (vč.přípravy pokrmů dle v.o. Člověk a svět práce) - Základy rodinné a sexuální výchovy - Návykové látky a zdraví, návykové chování - Osobní bezpečí - Situace hromadného ohrožení 4. Aktuální programy podpory zdraví ve školním prostředí. Příprava školních a třídních projektů. 5. Minimální preventivní program prevence sociálně patologických jevů pro školy, úloha školních metodiků prevence na 1. stupni ZŠ. 6. Poradenská činnost mimoškolních organizací, poradenská a vzdělávací centra.
- Literatura
- www.rvp.cz
- REISSMANNOVÁ, Jitka a Marie NEJEDLÁ. Program Škola podporující zdraví - úvod. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova. 1. lékařská fakulta, Klinika adiktologie, 2015, 104 s. ISBN 978-80-7422-406-5. info
- MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015, 312 stran. ISBN 9788024753515. URL info
- MUŽÍK, Vladislav, Leona MUŽÍKOVÁ a Hana DVOŘÁKOVÁ. Pohyb a výživa. Šest priorit v pohybovém a výživovém režimu žáků na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2014. ISBN 978-80-7481-069-5. info
- Zdraví 2020 : národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky ve spolupráci se Státním zdravotním ústavem, 2014, [106] s. ISBN 9788085047479. info
- Zpráva o zdraví obyvatel České republiky. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky ve spolupráci se Státním zdravotním ústavem, 2014, 153 s. ISBN 9788085047493. info
- Škola a zdraví pro 21. století, 2010 : výchova ke zdraví : mezinárodní zkušenosti. Edited by Evžen Řehulka. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 426 s. ISBN 9788021054516. info
- MUŽÍKOVÁ, Leona. Podněty pro implementaci výchovy ke zdraví do školních vzdělávacích programů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010, 141 s. ISBN 978-80-210-5328-1. info
- ŘEHULKA, Evžen. Škola a zdraví 21. Výchova ke zdraví: souvislosti a inspirace. 1. vyd. Brno: MUNI PRESS, 2010, 400 s. ISBN 978-80-210-5366-3. info
- MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví : zdraví a prevence, životní styl - problémy a rizika, dospívání a zdravotní problémy. Vydání 1. Praha: Grada, 2009, 291 stran. ISBN 9788024727158. info
- HAVLÍNOVÁ, Miluše. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2006, 311 s. ISBN 8073670593. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou seminářů (max. 20 studentů), vyžaduje aktivní zapojení studentů. Studenti na seminářích mimo jiné prezentují projektový úkol a podílejí se na hodnocení projektů ostatních studentů.
- Metody hodnocení
- Prezentace a obhajoba projektového úkolu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/ZS1MP_RZT2