PdF:Ze2RC_NSK3 Geografie nevýrobní sféry - Informace o předmětu
Ze2RC_NSK3 Geografie nevýrobní sféry
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 12 hodin konzultací. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Hana Svobodová, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 11. 10. 13:00–16:50 učebna 6
- Předpoklady
- Předpokládá se znalost základních pojmů ze socioekonomické geografie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- DAP Zeměpis pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- V současnosti existuje celosvětový ekonomický, dopravní a komunikační systém. O těchto systémech, jejich základních lokalizačních faktorech (včetně jejich proměny v čase) by měli studenti získat základní informace. Pro studenty je důležité pochopit fungování rozdílných ekonomických aktivit v jednotlivých oblastech, jejich vývojové trendy a hlavně vzájemnou závislost a provázanost vytvářející celosvětovou síť nejen ekonomických, ale i sociálních vztahů pomocí systému příčina – následek. Předmět se zaměřuje zejména na geografii služeb, dopravy a cestovního ruchu jako nevýrobních odvětví ekonomiky. Cílem předmětu porozumět problematice geografie služeb (zejména obchodu), dopravy a cestovního ruchu.
- Výstupy z učení
- Po průběhu výuky bude student schopen:
- Používat a na příkladech doložit znalost základní pojmů z geografie služeb, dopravy a cestovního ruchu.
- Vysvětlit a na příkladech prokázat znalost zákonitostí prostorového rozmístění služeb a obchodu na lokální, regionální a globální úrovni a jejich vývoj v čase.
- Vysvětlit a na příkladech prokázat znalost zákonitostí prostorového rozmístění dopravy na lokální, regionální a globální úrovni a jejich vývoj v čase – geografické dopravní systémy.
- Vysvětlit a doložit na příkladech z vlastního okolí pozitivní a negativní dopady rozvoje služeb, dopravy a cestovního ruchu na krajinu.
- Používat relevantní data k analýze vývoje a stavu služeb, dopravy a cestovního ruchu v lokálním i globálním měřítku.
- Zhodnotit formulaci očekávaných výstupů v RVP ZV z hlediska předmětu geografie nevýrobní sféry.
- Posoudit obsah učebnic, které se týkají daného tematického celku. - Osnova
- 1. Geografie nevýrobní sféry a její postavení v systému geografických věd.
- 2. Geografie služeb – obchod (se zaměření na trendy v maloobchodě).
- 3. Geografie služeb - současné trendy v maloobchodě.
- 4. Geografie služeb - veřejné a komerční služby.
- 5. Geografie dopravy – úvod, vývoj, základní pojmy.
- 6. Geografie dopravy - koncept dopravních nákladů.
- 7. Geografie dopravy - druhy dopravy.
- 8. Geografie cestovního ruchu - úvod, vývoj geografie CR. Členění CR.
- 9. Geografie cestovního ruchu - faktory a předpoklady CR.
- 10. Geografie cestovního ruchu - přístupy a metody analýzy CR.
- 11. Geografie cestovního ruchu - mezinárodní cestovní ruch.
- Literatura
- povinná literatura
- KUNC, Josef, Václav TOUŠEK, Jiří VYSTOUPIL, Petr DANĚK, Pavel KLAPKA, Ondřej MULÍČEK, Daniel SEIDENGLANZ, Zdeněk SZCZYRBA, Michal VANČURA, Antonín VĚŽNÍK, Milan VITURKA a Petr TONEV. Ekonomická a sociální geografie. 1. vydání. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2008, 411 s. učebnice vysokých škol. ISBN 978-80-7380-114-4. info
- neurčeno
- HRALA, Václav. Geografie cestovního ruchu. Vyd. 3. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 2005, 109 s. ISBN 8024508583. info
- HRALA, Václav. Geografie světového hospodářství : vybrané kapitoly. 4. vyd. Praha: Oeconomica, 2005, 194 s. ISBN 8024508575. info
- SKOKAN, Ladislav. Úvod do teorie geografie. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP, 1998, 147 s. ISBN 80-7044-174-7. info
- SKOKAN, Ladislav. Geografie světového hospodářství :odvětvový přehled. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP, 1995, 117 s. ISBN 80-7044-113-5. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava - přednášky. Diskuze.
- Metody hodnocení
- Závěrečná písemná zkouška obvykle obsahuje 12 otevřených otázek hodnocených 12 body. K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout min. 7 bodů. Písemná zkouška může být nahrazena ústní zkouškou.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/Ze2RC_NSK3