ZeD011 Pedeutologie

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je prohloubit a systematizovat vhled studentů do teorie i výzkumu učitelské profese, a to s akcentem na specifika učitelství geografie. Předmět si zapisují zejména studenti, jejichž disertační práce se týká vzdělávání učitelů geografie a učitelské profese; vede je k pochopení širšího pedeutologického kontextu tématu jejich disertační práce.
Osnova
  • Pedeutologie jako teorie učitelské profese; pojetí učitelské profese v diachronní perspektivě; profesionalizace učitele.
  • Profesní kompetence učitele; poznatková báze učitelství; didaktická znalost obsahu.
  • Profesní dovednosti učitele; profesní myšlení učitele; učitelovo pojetí výuky; koncept kvality v profesi učitele.
  • Profesní rozvoj učitele a jeho podpora; přípravné vzdělávání učitelů: hlavní koncepce v zahraničí, situace v ČR.
  • Osobnostní dimenze v učitelském vzdělávání.
  • Další vzdělávání učitelů.
  • Učitel a jeho vzdělávání jako předmět pedagogického výzkumu; trendy výzkumu v zahraničí a u nás.
Literatura
    povinná literatura
  • Studie z časopisů: Teaching and Teacher Education, European Journal of Teacher Education, Journal of Teacher Education, Journal für Lehrerinnen- und Lehrerbildung, Beiträge zur Lehrerbildung
  • Speciální číslo časopisu Orbis schoale 3/2014: Standardy v učitelské profesi.
  • PÍŠOVÁ, Michaela, Světlana HANUŠOVÁ, Klára ULIČNÁ, Věra JANÍKOVÁ, Petr NAJVAR a František TŮMA. Učitel expert : jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizích jazyků). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 237 stran. ISBN 9788021066816. info
  • ŠVEC, V. Pedagogické znalosti učitele teorie a praxe. Praha: nakladatelství Aspi, 2005, 136s. info
  • URBÁNEK, Petr. Vybrané problémy učitelské profese : aktuální analýza. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, Fakulta pedagogická, 2005, 229 s. ISBN 8070839422. info
  • JANÍK, Tomáš. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido, 2005, 171 stran. ISBN 8073150808. info
    doporučená literatura
  • Anderson, L. W. (Ed.). (1995). International encyclopedia of teaching and teacher education. Oxford: Elsevier Science Ltd.
Výukové metody
diskuse,samostatná práce studentů vyúsťující v projekt výzkumu
Metody hodnocení
Kriticky zhodnotit minimálně dvě zahraniční studie tematicky spadající do oblasti teorie či výzkumu učitelské profese (např. z časopisu Teaching and Teacher Education, Journal für Lehrerinnen- und Lehrerbildung apod.). Obhájit alespoň částečně realizovaný projekt pedeutologického výzkumu (např. jako základ disertační práce). Za splnění udělen zápočet.
Informace učitele
Základní literatura: Anderson, L. W. (Ed.). (1995). International encyclopedia of teaching and teacher education. Oxford: Elsevier Science Ltd. Blömeke, S., Reinhold, P., Tulodziecki, G., & Wildt, J. (Eds.). (2005). Handbuch Lehrerbildung. Bad Heilbrunn: Klinkhardt. Janík, T. (2005). Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido. Píšová, M., et al. (2013). Učitel expert: jeho charakteristiky a determinant profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky). Brno: MU. Švec, V. (2005). Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. Praha: ASPI. Urbánek, P. (2005). Vybrané problémy učitelské profese. Liberec: TU v Liberci, Fakulta pedagogická. Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido. Speciální číslo časopisu Orbis schoale 3/2014: Standardy v učitelské profesi. Doporučená literatura: Janík, T. (2009). Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido. Janík, T., & Minaříková, E., et al. (2011). Video v učitelském vzdělávání: teoretická východiska – aplikace – výzkum. Brno: Paido. Píšová, M. (2005). Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. Pardubice: Univerzita Pardubice. Studie z časopisů: Teaching and Teacher Education, European Journal of Teacher Education, Journal of Teacher Education, Journal für Lehrerinnen- und Lehrerbildung, Beiträge zur Lehrerbildung
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020.