ZeD014 Didaktika geografie a aktuální trendy v geografickém vzdělávání

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
2/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
. Cílem předmětu je seznámit studenty se současnými trendy v geografickém vzdělávání a s jejich dopady na obsahy a metody studia a výuky tohoto oboru a dosáhnout hlubšího porozumění fenoménů, které formují teorii a praxi geografického vzdělávání.
Výstupy z učení
- Vybrat vhodné geografické koncepty pro výuku regionální geografie; - vybrat a zpracovat vhodné příklady pro výuku založenou na badatelské úrovni za použití základních geografických konceptů.
Osnova
  • - Skladba a výběr geografických vzdělávacích obsahů, vývoj geografického vzdělávání a měnící se svět. - Tvorba kurikula geografického vzdělávání, role výzkumu v geografickém vzdělávání, kvalita v geografickém vzděláván. - Role terénní výuky v geografickém vzdělávání, možnosti využití informačních a komunikačních technologií v geografickém vzdělávání, mezipředmětové přesahy v geografickém vzdělávání, geografické vzdělávání a trvalá udržitelnost, geografické vzdělávání a občanská angažovanost. - Kritické myšlení v geografickém vzdělávání, silné výukové strategie a současné geografické vzdělávání. Na každé z těchto témat bude nahlíženo nejen v teoretických souvislostech, ale i z hlediska vlivu na praxi geografického vzdělávání.
Literatura
    povinná literatura
  • Marada,M. a kol. Koncepce geografického vzdělávání. Certifikovaná metodika. Praha 2017. Internetový odkaz: www.eGeografie.cz
  • Gersmehl, P. (2008). Teaching geography. New York: Guilford Press.
  • Balderstone, D. (2006). Secondary geography handbook. Sheffield: The Geographical Association.
  • Fisher, C., & Binns, T. (2000). Issues in geography teaching. London: RoutledgeFalmer.
  • Balderstone, D. (2006). Secondary geography handbook. Sheffield: The Geographical Association.
  • Butt, G. (Ed). (2011). Geography, education and the future. London: Bloomsbury.
  • Hynek, A. (2002). Výzvy helsinského sympozia IGU pro české geografické vzdělávání. Geografie, 107(4), 396 –406.
Výukové metody
teoretická příprava, skupinová diskuse, kritické čtení.
Metody hodnocení
• Kriticky zhodnotit minimálně dvě aktuálně významné a v odborné komunitě diskutované zahraniční studie tematicky spadající do oblasti geografického vzdělávání (z časopisu International Research in Geographical and Environmental Education, Journal of Geography, Geography a Zeitschrift für Geographiedidaktik /Journal of Geography Education). • Student na základě hlubšího studia odborné literatury zpracuje diskusní text kriticky hodnotící vybranou aktuálně diskutovanou koncepci, teorii, přístup, metodu, obsahovou komponentu apod. geografického vzdělávání. . Ústní zkouška.
Informace učitele
Studie z časopisů: International Research in Geographical and Environmental Education; Journal of Geograph;Geography; Zeitschrift für Geographiedidaktik / Journal of Geography Education
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021.