PdF:CJ2RC_L45S Česká lit. po r. 1945 - Informace o předmětu
CJ2RC_L45S Česká literatura po r. 1945
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/15/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Miroslav Chocholatý, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 23. 10. 8:00–12:50 učebna 33, Pá 20. 11. 8:00–12:50 učebna 33, Pá 15. 1. 12:00–16:50 učebna 33
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DAP Český jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Náplní semináře je problematika české literatura v letech 1945 – 1989 (s vnitřní diferenciací danou roky 1948 a 1968). V řazení jednotlivých kapitol seminář sleduje hledisko chronologické, vybrané kapitoly jsou voleny tak, aby bylo zachováno povědomí kontinuity literárního procesu v tomto období. Jednotlivé semináře budou věnovány širším celkům (např. básnickým uskupením, dílům spojeným tematicky či se monograficky zaměří na tvorbu některého z výrazných představitelů).
- Výstupy z učení
- Studenti budou schopni objasnit vývoj literárních směrů a proudů v daném období české literatury. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných literárních osobností daného období. Budou schopni interpretovat literární díla a obhájit a podpořit své názory literárněvědnými znalostmi.
- Osnova
- 1. Česká poezie a próza v letech 1945-1948. 2. Česká poezie a próza v letech 1948-1956. 3. Česká poezie a próza v letech 1957-1968. 4. Česká poezie a próza v letech 1969-1989. 5. České divadlo a drama v letech 1945 - 1968. 6. České divadlo a drama v letech 1969 - 1989. 7. Česká literární věda po roce 1945.
- Literatura
- Dějiny české literatury. Edited by Jan Mukařovský. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 714 s. ISBN 80-85865-48-3. info
- GALÍK, Josef. Panorama české literatury :(literární dějiny od počátků do současnosti). Edited by Lubomír Machala - Eduard Petrů. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1994, 547 s. ISBN 80-85839-04-0. info
- Výukové metody
- Studenti si budou osvojovat znalost literárních směrů a proudů v daném období české literatury a také specifičnost jejich poetik. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem, které budou umět zhodnotit. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
- Metody hodnocení
- Ukončení: ústní zkouška, v níž student prokáže znalost problematiky probírané v seminářích. Aktivní účast, min 80%. Výsledky své práce budou prezentovat písemnou (seminární práce) i ústní (referáty) formou, čímž bude rozvíjena jejich schopnost kritického myšlení i jejich individuální styl. Důraz bude kladen na studentovu schopnost dílo zhodnotit, srovnat v kontextu současné domácí i světové tvorby a formulačně přesně i odborně umět své argumenty obhájit.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/CJ2RC_L45S