PdF:DCJA002 Second Language Acquisition - Informace o předmětu
DCJA002 Second Language Acquisition
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Didaktika cizího jazyka (program PdF, D-SPE4) (2)
- Cíle předmětu
- The aim of the course is to understand the state of the art in the field of second language acquisition both in natural setting and in formal education.
- Výstupy z učení
- After completing the course, a student will be able to:
explain the approaches and theories of second language acquisition;
understand the implications of the theories for foreign language teaching;
understand factors influencing second language acquisition;
outline the relevance of the theories for their dissertation research. - Osnova
- The course of Second language acquisition is a core component of the study programme. Students will be acquainted with individual hypotheses and theories of language acquisition and with the role of important factors that influence these processes. Topics: • Behaviorism and nativism. • Sociocultural and cognitive approaches to foreign language acquisition. • Constructivism, social interactionism, connectionism, information processing. • Models/hypothesis of multiple language acquisition (multipler Spracherwerb), implications for foreign language teaching. • Factors influencing the process of language acquisition.
- Literatura
- povinná literatura
- LIGHTBOWN, Patsy a Nina Margaret SPADA. How languages are learned. Fourth edition. Oxford: Oxford University Press, 2013, ix, 256. ISBN 9780194541268. info
- The handbook of second language acquisition. Edited by Catherine J. Doughty - Michael H. Long. Malden: Blackwell Publishing, 2003, ix, 888. ISBN 1405132817. info
- doporučená literatura
- Loewen, S. ,& Sato, M. (eds). The Routledge Handbook of Instructed Second Language Acquisition . Routledge, 2017.
- Defays, J.-M. (2018) Enseigner le français langue étrangère et seconde: Approche humaniste de la didactique des langues et des cultures. Bruxelles: Mardaga éditions.
- MÜLLER, Horst M. Psycholinguistik - Neurolinguistik : die Verarbeitung von Sprache im Gehirn. Paderborn: Wilhelm Fink, 2013, 203 stran. ISBN 9783825236472. info
- ELLIS, Rod. The study of second language acquisition. Second edition. New York: Oxford University Press, 2008, xxvii, 114. ISBN 9780194422574. info
- Výukové metody
- lecture, class discussion
- Metody hodnocení
- Examination - students submit a seminar paper which discusses the theories relevant for the dissertation research. Discussion.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/DCJA002