IHVk01 Hudební teorie a přehled dějin hudby

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
8 konzultace. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IHVk01/01: Pá 20. 11. 16:00–17:50 učebna 20, Pá 18. 12. 10:00–11:50 učebna 20, P. Hala
IHVk01/02: Pá 30. 10. 12:00–13:50 učebna 36, Pá 18. 12. 14:00–15:50 učebna 20, P. Hala
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student má v seminářích zvládnout teoretickou i praktickou znalost základů hudební teorie a harmonie jako východisko pro hudebně prakticistní disciplíny.
Výstupy z učení
Student zná stupnice, intervaly, akordy, italské hudební názvosloví, má základní přehled o dějinách hudby.
Osnova
  • Vlastnosti tónu, notová soustava - znaky, zápis, klíče, znaménka a značky vztahující se k vlastnostem tónu. Stupnice - diatonické, chro- matické, církevní, celotónové, pentatonické. Kvartový, kvintový kruh stupnic - teoreticko-konstrukční zvládnutí. Intervaly - základní, odvozené, svrchní, spodní - konstrukční a analytické ovládání. Akordy - kvintakordy, septakordy a jejich obraty. Funkčnost akordů ve stupnicích, kadence. Užívání akordických značek - kytarových. Ukončení: písemný test: orientace v durových a mollových stupnicích - předznamenání, vyhledávání charakteristických intervalů, konstrukce svrchních a spodních intervalů základních a odvozených, konstrukce kvintakordů a jejich obratů a septakordů /tvrdě malého, měkce malého/a jejich obratů dle kytarových a funkčních značek, konstrukce kadencí v durových i mollových tóninách, italská terminologie tempa, výrazu, dynamiky a agogiky.
Literatura
  • e-learning: http://www.ped.muni.cz/wmus/frame.html
  • CRHA, Bedřich a Petr HALA. Technika klavírního doprovodu lidových písní. 1.vydání, 2003. Masarykova univerzita v Brně, 2003, 115 s. ISBN 80-210-3094-1. info
  • KOFROŇ, Jaroslav. Učebnice harmonie. 10. upr. vyd. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2002, 178 s. ISBN 80-86385-14-0. info
  • CRHA, Bedřich, Zdeněk MAREK a Ladislav FUČÍK. Základy hudební výchovy pro posluchače studia učitelství I.stupně ZŠ. 4. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 184 s. ISBN 80-210-1963-8. info
  • ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 4. vyd. Praha: Supraphon, 1986, 197 s. info
Výukové metody
teoretická příprava a praktické cvičení
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška Požadavky k ukončení: písemný test: orientace v durových a mollových stupnicích - předznamenání, vyhledávání charakteristických intervalů, konstrukce svrchních a spodních intervalů základních a odvozených, konstrukce kvintakordů a jejich obratů a septakordů /tvrdě malého, měkce malého/a jejich obratů dle kytarových a funkčních značek, konstrukce kadencí v durových i mollových tóninách, italská terminologie tempa, výrazu, dynamiky a agogiky.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022.