IMAp07 Didaktika matematiky 1

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
1/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Růžena Blažková, CSc. (přednášející)
PhDr. Eva Nováková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jitka Panáčová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lenka Pavlíčková, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Milena Vaňurová, CSc. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Čt 12:00–12:50 učebna 35
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
IMAp07/01: Čt 10:00–11:50 učebna 37, J. Panáčová
IMAp07/02: Čt 7:00–8:50 učebna 42, M. Vaňurová
IMAp07/03: Út 12:00–13:50 učebna 41, J. Panáčová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student je po absolvování disciplíny schopen transformace teoretického matematického základu a didaktického zpracování učiva matematiky pro 1. stupeň ZŠ, výběru vhodných výukových metod a forem práce. Po absolvování disciplíny je student schopen volit vhodné metody a formy práce k výuce matematiky na 1. stupni ZŠ. (Alternativní přístupy ke vzdělávání z hlediska matematiky. Transformace matematických poznatků do systému učiva matematiky základní školy. Rámcový vzdělávací program, jeho cíle. Rozvoj klíčových kompetencí žáků.)
Výstupy z učení
Student je po absolvování disciplíny schopen zpracovat přípravu na výukovou jednotku jak z hlediska matematického obsahu, tak z hlediska výběru vhodných metod a forem práce i z hlediska diferenciace a individuálního přístupu k žáků. Je schopen posoudit alternativní přístupy ke vzdělávání z hlediska rozvoje klíčových kompetencí žáků. Pracuje s rámcovým vzdělávacím programem, školním vzdělávacím programem.
Osnova
  • Didaktika matematiky a její místo v systému věd. Cíle výuky matematiky. Vzdělávací programy a zařazení matematiky do vzdělávacích programů. Edukační konstrukty (rámcový vzdělávací program, učební osnovy matematiky, standardy vzdělávání v matematice). Edukační procesy, metody a formy práce výuky matematiky, organizace vyučovacího procesu, včetně materiálních a technických prostředků. Aktivní činitelé ve vyučování matematice. Osobnost učitele matematiky, strategie učitelovy práce. Žák jako objekt i subjekt edukace, vzdělávání žáků se zvláštními vzdělávacími potřebami v matematice, komunikace v matematice. Diagnostika, hodnocení a klasifikace v matematice. Zavedení přirozených čísel na 1. stupni ZŠ a postupné budování polokruhu všech přirozených čísel od 1. do 5. ročníku ZŠ. Další číselné obory na 1. stupni ZŠ (zlomek, desetinné číslo). Metodický a didaktický rozbor témat učiva matematiky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ. Úkoly numerace v oboru přirozených čísel. Vyvození početních operací s přirozenými čísly a řešení aplikačních úloh. Metodický a didaktický rozbor témat učiva matematiky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ. Úkoly numerace v oboru přirozených čísel. Vyvození početních operací s přirozenými čísly a řešení aplikačních úloh se zřetelem k 1. a 2. ročníku ZŠ. Tvůrčí a kritické posouzení postupů uvedených v různých řadách učebnic. Uplatnění aktivizujících forem práce a forem, které rozvíjejí zájem žáků o matematiku (manipulativní činnost, didaktické hry, zajímavé úlohy, matematické soutěže). Řešení aplikačních úloh, metodika slovních úloh, vytváření vhodných metodických řad úloh.
Literatura
  • VAŇUROVÁ, Milena a Růžena BLAŽKOVÁ. Didaktika matematiky 1 [online e-learningový kurz]. 2005. URL info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Kapitoly z didaktiky matematiky (slovní úlohy, projekty). Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 84 s. ISBN 80-210-3022-4. info
  • HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 187 s. ISBN 80-7178-581-4. info
  • Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ, Milena VAŇUROVÁ a Miloslav BLAŽEK. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. 2000, 93 s. ISBN 80-85931-89-3. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Slovní úlohy na 1. stupni ZŠ. první. Brno: PdF MU, 1998, 43 s. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1992, 78 s. ISBN 8021004681. info
  • KUŘINA, František. Umění vidět v matematice. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 247 s. ISBN 8004237533. info
Výukové metody
Přednáška a seminář.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Studenti zpracují zadané téma.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.