PdF:IPPk11 Ped-psy diagnostika s praxí 1 - Informace o předmětu
IPPk11 Pedagogicko-psychologická diagnostika s praxí 1
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/0/1.8. 12 konzultací + 12 hodin praxí. 6 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Andrea Kalusová (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IPPk11/01: Pá 16. 10. 15:00–16:50 učebna 34, Pá 30. 10. 15:00–16:50 učebna 34, Pá 13. 11. 15:00–16:50 učebna 34, Pá 27. 11. 15:00–16:50 učebna 34, Pá 11. 12. 15:00–16:50 učebna 34, Pá 8. 1. 15:00–16:50 učebna 34, T. Fikarová, A. Kalusová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Záměrem předmětu je vybavit studenty základními poznatky o pedagogicko-psychologické diagnostice jako disciplíně. Předmět směřuje k tomu, aby student chápal smysl diagnostické činnosti učitele a spolupráci s odborníky při zjišťování schopností, znalostí, dovedností, potřeb a zvláštností žáka. Student získá přehled o specifických oblastech, metodách a procesu diagnostické práce učitele primární školy. Součástí předmětu je praxe. Předmět je úzce propojen s předmětem IPPp12 Didaktika elementárního čtení a psaní v rovině teoretické i praktické. Jedno z propojení se projeví i v praxi, kterou student bude realizovat v prvním ročníku základní školy.
- Výstupy z učení
- Student:
•Uplatní v praxi základní přístupy, metody a techniky diagnostikování žáka.
•Vysvětlí význam role učitele diagnostika v současné škole.
•Interpretuje výsledky psychologického či speciálně pedagogického vyšetření.
•Zná metody diagnostikování rodinného prostředí, motivace a zájmů žáka.
•Reflektuje svoji diagnostickou činnost ve směru k cíli, zvoleným metodám a opatřením do výuky a k rozvoji osobnosti žáka. - Osnova
- 1. Základní teoretická východiska pedagogické a psychologické diagnostiky; vztah k jiným oborům. Základní pojmy diagnostiky (diagnostika, diagnóza, semiformální diagnóza ve škole). Využití diagnostiky v různých školních kontextech a její cíle. Typy diagnostiky, přístup k diagnostické činnosti. Historie pedagogické diagnostiky. 2. Význam pedagogicko-psychologické diagnostiky v práci učitele prvního stupně základní školy (individualizace a diferenciace výuky, podpůrná opatření). Učitel v roli diagnostika, diagnostické kompetence; etika v diagnostickém procesu, etika práce s výsledky. Standardy pro užívání diagnostických metod. 3. Diagnostický proces. Diagnostická rozvaha, diagnostická hypotéza, diagnostická opatření. Strategie a postupy pedagogické diagnostiky. Práce s posudky. Systém poradenství ve školství. 4. Přehled diagnostických metod I. 5. Přehled diagnostických metod II. 6. Diagnostika rodiny jako výchovného činitele. 7. Pedagogická diagnostika připravenosti dítěte na školní vzdělávání, motivace a zájmů dítěte. 8. Autodiagnostika učitele a její význam. Chyby v diagnostické činnosti. Spolupráce učitele se školskými a školními poradenskými zařízeními. Legislativa.
- Literatura
- povinná literatura
- MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011, 207 stran. ISBN 9788026200444. info
- doporučená literatura
- HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
- neurčeno
- SYSLOVÁ, Zora, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Táňa FIKAROVÁ. Pedagogická diagnostika v mateřské škole. Práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018, 125 s. Výchova a vzdělávání (22). ISBN 978-80-262-1324-6. info
- STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
- KUBISZYN, Tom. Educational testing and measurement : classroom application and practice. Edited by Gary D. Borich. 9th ed. Hoboken, NJ: Wiley, 2010, xv, 495. ISBN 9780470522813. info
- Výukové metody
- konzultace, samostatná práce, domácí příprava - průběžné zpracování zadaných úkolů
- Metody hodnocení
- seminární práce
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/IPPk11