IPSk03 Vývojová psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
Mgr. Jan Krása, Ph.D. (cvičící)
Bc. Eliška Gruberová (pomocník)
Petra Ludvová Hašková, DiS. (pomocník)
Mgr. Andrea Musilová (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IPSk03/01: Pá 9. 10. 15:00–16:50 učebna 1, Pá 20. 11. 14:00–15:50 učebna 32, Pá 27. 11. 14:00–15:50 učebna 32, Pá 8. 1. 15:00–16:50 učebna 32, T. Kohoutek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje se základními principy a zákonitostmi psychického vývoje, se základními charakteristikami jednotlivých fází lidského vývoje a především s věkovými zvláštnostmi dětí a dospívajících. Zabývá se různými aspekty vývoje počínaje vývojem tělesným a motorickým, přes vývoj kognitivní, emoční, morální, volní, vývoj sociální a vývoj vztahů až po vývoj osobnosti, sebepojetí a identity. Věnuje se i otázkám výchovy, vztahů mezi generacemi a adekvátního chápání dětí a dospívajících v jednotlivých ontogenetických etapách. Důraz je kladen na poznání zvláštností a přístup k dětem mladšího školního věku. Cílem je vybavit studenty základními teoretickými poznatky vývojové psychologie. Studenti se budou umět orientovat v reprezentativních vývojových teoriích, které mají přesah do pedagogických disciplín; porozumí specifikům jednotlivých stádií lidské ontogeneze od raného dětství po dospělost; budou znát vývojové možnosti i typické problémy; porozumí principům vývojové změny, kritického a senzitivního období a vývojové krize; budou umět aplikovat znalosti o změnách ve vývoji jednotlivých psychických funkcí především u školních dětí.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu budou studující schopni:
- orientovat se v reprezentativních vývojových teoriích, které mají přesah do pedagogických disciplín;
- porozumět specifikům jednotlivých stádií lidské ontogeneze od raného dětství po dospělost, znát vývojové možnosti i typické problémy;
- porozumět principům vývojové změny, kritického a senzitivního období a vývojové krize;
- aplikovat znalosti o změnách ve vývoji jednotlivých psychických funkcí u dětí;
- znát potřeby, související se sociálním a emočním vývojem dětí a dospívajících;
- aplikovat informace o postupných změnách vývoje psychiky v individuálním přístupu k výchově a vzdělávání dětí;
- orientačně uvažovat o narušení psychického vývoje.
Osnova
  • • 1. Vývojová psychologie v systému psychologických disciplín; hlavní činitelé vývoje.
  • • 2. Vývojová změna; kritická a senzitivní období; periodizace lidské ontogeneze.
  • • 3. Vývojové úkoly a krize (Erikson); kognitivní vývoj (Piaget); morální vývoj (Kohlberg).
  • • 4. Raný vývoj: prenatální období, novorozenec, kojenec a batole.
  • • 5. Teorie raného citového přilnutí (Bowlby, Ainsworthová), koncepce psychické deprivace v dětství (Matějček).
  • • 6. Předškolní věk: charakteristiky emočního, sociálního a kognitivního vývoje. Hra, kresba, školní zralost.
  • • 7. Školní věk: charakteristiky emočního, sociálního a kognitivního vývoje; školní úspěšnost.
  • • 8. Adolescence: charakteristiky emočního, sociálního a kognitivního vývoje. Utváření a změny sebepojetí. Vývoj identity, stavy identity (Marcia).
  • • 9. Poruchy psychického vývoje.
Literatura
    povinná literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1. info
    doporučená literatura
  • THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie : proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 575 stran. ISBN 9788026207146. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
    neurčeno
  • LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 4., dopl., V nakl. Karo. Praha: Karolinum, 2011, 399 s. ISBN 9788024619835. URL info
  • ERIKSON, Erik H. Dětství a společnost. Vyd. 1. Praha: Argo, 2002, 387 s. ISBN 8072033808. info
  • PIAGET, Jean a Bärbel INHELDEROVÁ. Psychologie dítěte [Piaget, 2001]. Vyd. 4., v Portálu 3. Praha: Portál, 2001, 143 s. ISBN 80-7178-608-X. info
  • GEDDES, Heather. Attachment in the classroom : the links between children's early experience, emotional well-being and performance in school. First published. London: Worth Publishing, 2006, vii, 152. ISBN 9781903269084. info
  • HARRIS, Margaret. Exploring developmental psychology: Understanding theory and methods. Sage: 2008.
  • DITTRICHOVÁ, Jaroslava, Mechthild PAPOUŠEK a Karel PAUL. Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 188 s. ISBN 8024703998. info
Výukové metody
přednášky, skupinová diskuse, průběžné studium
Metody hodnocení
kolokvium - písemný test (65 % úspěšnost) nebo rozprava
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.