PdF:IPSk06 Psychohygiena - Informace o předmětu
IPSk06 Psychohygiena
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/0/.3. 4 konzultace. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Kateřina Koros Bartošová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IPSk06/01: Pá 23. 10. 13:00–14:50 učebna 21, Pá 13. 11. 17:00–18:50 učebna 34, K. Koros Bartošová
- Předpoklady
- !NOWANY( IPSk05 Práce s žáky s ADHD a PAS , IPSk07 Psychodidaktika , IPSk08 Poradenská psychologie a patop )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Jiné omezení: Předmět bude vyučován, pokud se zapíše alespoň 10 studentů. - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je vybavit studenty základními teoretickými poznatky z oblasti psychohygieny s aplikací ve výchovně vzdělávacím procesu. Studenti budou umět definovat a vysvětlit základní pojmy; prakticky aplikovat dovednosti při zvládání náročných životních situací a v procesu rozvoje vlastní osobnosti; aplikovat dovednosti v edukační realitě při práci s dětmi.
- Výstupy z učení
- Studenti budou umět definovat a vysvětlit základní pojmy; prakticky aplikovat dovednosti při zvládání náročných životních situací a v procesu rozvoje vlastní osobnosti; aplikovat dovednosti v edukační realitě při práci s dětmi.
- Osnova
- 1. týden: Vymezení a předmět psychohygieny. Základní pojmy psychohygieny. Psychologie zdraví, její vymezení a úkoly. Světová zdravotnická organizace (WHO), její úkoly a programy. Definování kategorií zdraví. 2. týden: Fenomén stresu. Vývoj teorie stresu v medicíně a v psychologii. Teorie Selyeho a Lazaruse. Eustres a distres. 3. týden: Náročné životní situace a jejich zvládání, Coping-proces. Prokrastinace, time management. 4. týden: Vztah mysli a těla, příspěvek psychosomatiky pro udržení duševního zdraví. Fenomén nezdolnosti. Problematika tzv. vyhoření (burnout syndrom) a jeho průběh – teoretické základy 5. týden: Problematika tzv. vyhoření (burnout syndrom) a jeho průběh – praktická cvičení 6. týden: Optimální komunikace. Asertivita. Sociální opora. 7. týden: Osobní pohoda. 8. týden: Neurotické poruchy. Vymezení, vývoj pojmu. Představení jednotlivých diagnostických kategorií. 9. týden: Neurotické poruchy – principy léčby a prevence. Práce se strachem a úzkostí u dětí. 10. týden: Spánek. Psychohygiena spánku. 11. týden: Imaginace a relaxace. 12. týden: Osobnostní růst. Sebepoznání.
- Literatura
- Pešek, Roman, Praško, Ján. Syndrom vyhoření: Jak se prací a pomáháním druhým nezničit. Pohledem kognitivně behaviorální terapie. Pasparta. 2016, ISBN: 978-80-88163-00-8
- PRAŠKO, Ján a Hana PRAŠKOVÁ. Asertivitou proti stresu. 2., přepracované a doplně. Praha: Grada, 2007, 277 stran. ISBN 9788024716978. URL info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vydání druhé. Praha: Portál, 2003, 279 stran. ISBN 8071787744. info
- Výukové metody
- lekce, diskuze ve skupině,
- Metody hodnocení
- seminární práce
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/IPSk06