IPSp01 Úvod do pedagogiky a psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miloslava Dočkalová (cvičící)
Mgr. Jan Krása, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Josef Lukas, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 10:00–11:50 učebna 50
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
IPSp01/01: Po 15:00–15:50 učebna 6, M. Dočkalová, V. Rodová
IPSp01/02: Po 16:00–16:50 učebna 6, M. Dočkalová, V. Rodová
IPSp01/03: Po 14:00–14:50 učebna 6, M. Dočkalová, V. Rodová
IPSp01/04: Po 11:00–11:50 učebna 6, M. Dočkalová, V. Rodová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět přispívá k základní orientaci v terminologii pedagogiky a psychologie s ohledem na historické souvislosti. Tvoří základ dalšího studia pedagogických a psychologických disciplín. Ve dvouhodinových přednáškách a seminářích se budou střídat přednášející z katedry pedagogiky a psychologie. Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy a filozoficko-historickými východisky pedagogiky, obecné psychologie a psychologie osobnosti. Po absolvování kurzu bude student: • znát a rozumět obsahu základních pojmů pedagogiky a psychologie a dokáže je adekvátně užívat; • chápat podstatu myšlenkového odkazu pedagogických osobností; • číst s porozuměním pedagogické i psychologické texty a rozumět jejich obsahu. • odlišit poznatky akademické pedagogiky a psychologie od běžných lidových pedagogických a psychologických poznatků.
Výstupy z učení
Výstupy z učení:
Na konci kurzu bude student schopen:
rozumět základnímu obsahu a terminologií pedagogiky a psychologie;
číst běžné pedagogické a psychologické texty pro pedagogy a tvořivě jim rozumět;
odlišit poznatky akademické pedagogiky a psychologie od běžných lidových pedagogických a psychologických poznatků.
Osnova
  • Témata přednášek: 1. Pedagogika jako vědní obor. 2. Výchova ve starověku a středověku. 3. Novověcí pedagogičtí myslitelé. 4. Pedagogický reformismus a vznik alternativních škol na přelomu 19. a 20. století. 5. Učitel a jeho profese, žák ve škole. 6. Vzdělávací systém ČR, struktura školské soustavy, kurikulární dokumenty. 7. Předmět psychologie a jeho vývoj. Podmíněnost psychiky. Vědomí, čití a vnímání. 8. Pozornost, paměť, představivost. Myšlení, řešení problémů. 9. Myšlení a řeč. Inteligence, schopnosti. Tvořivost. 10. Učení. Výsledky učení, druhy učení. Emoce. 11. Osobnost – pojem, vymezení, struktura a dynamika. Motivace, potřeby. 12. Stres, stresory, syndrom vyhoření, psychohygiena. Vůle a volní procesy, rozhodování. Témata seminářů: • Vzájemné seznámení, očekávání a potřeby studentů. • Pedagogika jako věda - interaktivní práce s výzkumným textem. • Psychologie jako věda - srovnání populárního článku s odborným. Znaky odborného textu. • Porozumění základním kategoriím a pojmům. • Osobnost a výchova (inspirace konstruktem temperamentu), reflexe vlastních zkušeností. • Pohled na výchovu v průběhu dějin (pravěk, antika – sokratovský dialog; středověk – septem artes liberales). • Pedagogické otázky novověku (J. A. Komenský, J. Locke, J. J. Rousseau, J. H. Pestalotzzi, J. F. Herbart, F. Fröbel) − četba vybraných textů. • Vývoj pohledu na dítě od 19. století (L. N. Tolstoj, J. Dewey, E. Keyová, O. Decroly, M. Montessori, R. Steiner, H. Parkhurstová, C. Freinet, P. Petersen atd.) − četba vybraných textů. • Učitel – jeho profese, identita a vývoj. Konfrontace s výzkumným sdělením. • Historické milníky vývoje pedagogiky v českém prostředí (J. I. Felbiger, J. J. Ryba, J. V. Svoboda, K. S. Amerling, V. Příhoda, O. Chlup, E. Štorch atd.) − četba vybraných textů. • Seznámení se základními kurikulárními dokumenty. • Sebereflexe učitele (studenta učitelství 1. stupně ZŠ) – reflexe výchovně vzdělávacího profesu a vlastní role v něm.
Literatura
    povinná literatura
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013, 395 s. ISBN 9788026204039. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2010, 467 s. ISBN 9788024618326. info
  • ŠMAHELOVÁ, Bohumíra. Nástin vývoje pedagogického myšlení. 1. vyd. Brno: MSD, spol.s.r.o., 2008, 97 s. Pedagogická teorie. ISBN 978-80-7392-040-1. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila a Bohumíra ŠMAHELOVÁ. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007, 140 stran. ISBN 9788086633817. info
  • PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2004, 472 s. ISBN 80-200-1387-3. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2004, 356 stran. ISBN 9788024608419. info
    doporučená literatura
  • PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky : úvod do studia oboru. 4., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015, 270 stran. ISBN 9788026208723. info
  • HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Velký psychologický slovník. Vydání čtvrté, v Portál. Praha: Portál, 2010, 797 stran. ISBN 9788073676865. info
  • BLACK-HAWKINS, Kristine, Lani FLORIAN a Martyn ROUSE. Achievement and inclusion in schools. First published. London: Routledge, 2007, vii, 161. ISBN 9780415391986. info
  • JŮVA, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. 6., rozš. vyd. Brno: Paido, 2007, 91 s. ISBN 9788073151515. info
  • RÝDL, Karel. Inovace školských systémů. Vyd. 1. Praha: ISV, 2003, 281 s. ISBN 8086642178. info
  • ATKINSON, Rita L. Hilgard's introduction to psychology. Edited by Carolyn D. Smith. 13th ed. Fort Worth: Harcourt College, 2000, xxiii, 768. ISBN 015508044X. info
  • PAŘÍZEK, Vlastimil. Základy obecné pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze, 1996, 76 s. info
  • PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Vyd. 1. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 8085498278. info
  • SHOSTAKOVÁ, Marjoria. Nisa, dcera Kungů. : Intimní život ženy mizejícího světa z angl. 1. vyd. Praha, 1993, 303 s. : i. ISBN 80-204-0345-0. info
Výukové metody
přednáška, diskuze, skupinová práce, domácí práce
Metody hodnocení
70 % aktivní účasti na seminářích, esej na téma zadané učitelem, kritické zhodnocení odborného a populárního textu, písemný vědomostní test (70% správných odpovědí)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022.