PdF:IRJp12 Dětská literatura 1 - RJ - Informace o předmětu
IRJp12 Dětská literatura 1 - RJ
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Tatiana Savchenko, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IRJp12/01: Pá 23. 10. 13:00–14:50 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 20. 11. 13:00–14:50 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 4. 12. 13:00–14:50 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 15. 1. 13:00–14:50 respirium (5. nadzemní podlaží), T. Savchenko
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na historii vzniku a vývoj ruské literatury pro děti a mládež od počátků do současnosti se zaměřením na její hlavní představitele a klíčová umělecká díla. Důraz je kladen na rozpoznání individuálního autorského stylu nejvýraznějších spisovatelských osobností, na klíčové vývojové a ideologické proměny ruské literatury pro děti a mládež, na její praktické a teoretické pochopení, na rozpoznání jednotlivých žánrů, žánrových variant a jejich specifik.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu studenti rozumí specifikům literatury pro děti a mládež; rozumí základní odborné terminologii k tématu (literatura intencionální a neintencionální); dokážou se orientovat ve vývoji ruské literatury pro děti a mládež a v její periodizaci; rozumí rozdílu mezi folklorem a literaturou pro děti a mládež; interpretují a analyzují díla ruské literatury pro děti a mládež a dokáží k nim přistupovat kriticky; pracují s ruskou primární literaturou pro děti a mládež při přípravě na vlastní výuku.
- Osnova
- 1-2. Dětská literatura. Definice, funkce. Intencionální, neintencionální literatura.Dětský folklor.
- 3-4. Historie utváření dětské literatury v Rusku do 19. stol
- 5-6. Dětská literatura v 19. stol.
- 7-9.Dětská literatura v 1. polovině 20. století.
- 10-12. Dětská literatura v 2. polovině 20. století
- Literatura
- povinná literatura
- ARZAMASCEVA, Irina Nikolajevna a Sofija Anatol'jevna NIKOLAJEVA. Detskaja literatura :učebnik. 5-e izd., ispravlennoje. Moskva: Izdatel'skij centr Akademija, 2008. 574 s. ISBN 9785769546204.
- doporučená literatura
- МИНЕРАЛОВА, И. Г. Детская литература: учебник и практикум для академического бакалавриата. Москва: Издательство Юрайт, 2016.
- MANDYS, Pavel (ed.). 2x101 knih pro děti a mládež. Praha, 2013.
- DOROVSKÝ, Ivan. ŘEŘICHOVÁ V. Slovník autorů literatury pro děti a mládež. Zahraniční spisovatelé. Praha, 2007.
- ZUBAREVA, Jevgenija Jevgen'jeva. Detskaja literatura :učebnik. Moskva: Vysšaja škola, 2004. 550 s. ISBN 5060045366.
- ČEŇKOVÁ, Jana., SIEGLOVÁ, Naděžda., DEJMALOVÁ, Kateřina. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha, 2006. ISBN 80-7367-095-X.
- Výukové metody
- Předmět bude vyučován formou přednášky a konzultací.
- Metody hodnocení
- Kolokvium
- Vyučovací jazyk
- Ruština
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/IRJp12