PdF:IVc709 Koncepty a principy behaviorál - Informace o předmětu
IVc709 Koncepty a principy behaviorální analýzy
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/0/3.7. 45 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Chrapková (přednášející)
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
Mgr. Ivana Trellová (přednášející)
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 6. 11. 9:00–17:50 učebna 30, So 14. 11. 9:00–17:50 učebna 37, Pá 11. 12. 9:00–17:50 učebna 37, Pá 18. 12. 9:00–17:50 učebna 37, Pá 8. 1. 9:00–17:50 kancelář vyučujícího
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Asistent behaviorálního analytika - akreditovaný kvalifikační kurz (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty se základními pojmy, koncepty a principy behaviorální analýzy. Studenti se naučí aktivně pracovat s pojmy jako např. ABC analýza, posilnění, oslabování, trest, kontrola stimulu, tvarování, řetězení, motivující úkoly, verbální chování, atd.
Předmět představuje historii a vývoj behaviorálních teorií a rozvíjí teoretické a konceptuální porozumění vědního oboru aplikovaná behaviorální analýza. Zabývá se historií respondentního a operantního podmiňování, vzájemnou podmíněností jednotlivých projevů chování a jejich posloupností. Představuje principy analýzy úkolů a analýzy vzájemných vztahů mezi antecedenty, projevy chování a jejich následky (tzv. A-B-C analýza). Dále předmět seznamuje s principy tvarování a řetězení chování, základními přístupy ke zvyšování nebo snižování výskytu projevů určitého chování a základy rozvoje verbálního chování. - Výstupy z učení
- Absolvent předmětu dokáže vymezit pokročilé charakteristiky oboru behaviorální analýza a popsat historii a vývoj behaviorálních teorií. Absolvent se orientuje v pokročilé odborné terminologii aplikované behaviorální analýzy. Dokáže popsat a zařadit roli behaviorálního analytika a jeho asistenta v behaviorálně analytické intervenci a rozumí rozdílným úkolům jednotlivých behaviorálně analytických povolání v rámci zdravotnického systému. Absolvent dokáže popsat a vysvětlit principy učení a chování dle behaviorální vědy a porozumět funkčním vztahům mezi antecedenty, chováním a následky chování (ABC model). Absolvent zná a prakticky používá techniky nácviku sociální komunikace dle analýzy verbálního chování.
- Osnova
- filozofická východiska behaviorální analýzy a cíle vědního oboru
- chování z pohledu radikálního behaviorismu
- dimenze aplikované behaviorální analýzy
- chování, odpověď, třída odpovědi
- stimuly a třídy stimulů
- respondentní a operantní podmiňování
- pozitivní a negativní posílení a trest
- posilování – rozvrhy a druhy
- operantní vyhasínání
- kontrola stimulem a motivující operace
- diskriminace, generalizace a uchování
- chování určované respektováním zákonitosti a tvarované chování
- verbální operanty
- odvozené vztahy stimulů
- Literatura
- povinná literatura
- COOPER, John O., Timothy E. HERON a William L. HEWARD. Applied behavior analysis. Second edition. Harlow: Pearson, 2014, iv, 751. ISBN 9781292023212. info
- neurčeno
- Ingvarsson, E. T. (2016) Tutorial: Teaching Verbal Behavior to Children with ASD. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(2), 433-450.
- Miltenberger, R. G. (2016). Behavior modification: Principles and procedures (6th ed.). Boston, MA: Cengage.
- Ayllon, T., & Michael, J. (1959). The psychiatric nurse as a behavioral engineer. Journal of the experimental analysis of behavior, 2(4), 323–334.
- Baer, D. M., Wolf, M. M., & Risley, T. R. (1968). Some current dimensions of Applied Behavior Analysis. Journal of Applied Behavior Analysis, 1 (1), 91-97
- Výukové metody
- přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/IVc709