PdF:MSBP_LLM5 Literatura 5 - Informace o předmětu
MSBP_LLM5 Literatura 5
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- MSBP_LLM4 Literatura 4
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na teoretické základy didaktiky literární výchovy - literární komunikaci a recepci textu, didaktickou interpretaci atd. - a jejich aplikaci v podmínkách výuky v mateřské škole.
- Výstupy z učení
- Didaktika literární výchovy 1 Po absolvování předmětu student porozumí základním teoretickým otázkám didaktiky literární výchovy, bude schopen vysvětlit zákonitosti procesu literární komunikace a recepce textu, základní aspekty literárněvýchovného procesu a didaktické interpretace apod. Získané obecné teoretické poznatky bude schopen aplikovat na specifické podmínky výuky v mateřské škole.
- Osnova
- 1. Didaktika literární výchovy jako vědní disciplína, vývoj názorů na literární výchovu. 2. Místo literární výchovy v předškolní přípravě dětí, její obsah a cíle ve vztahu k oblastem předškolního vzdělávání, vztahy k jiným estetickým výchovám a výchově jazykové. 3. Literatura jako zprostředkovaná zkušenost a prostředek osobnostního rozvoje. 4. Čtenářská, literární a kulturní gramotnost a počátky jejich rozvoje v mateřské škole, vytváření čtenářských návyků. 5. Specifika procesu recepce literárního textu dětmi předškolního věku (emocionální a racionální složka recepce). 6. Příprava učitele mateřské školy na práci s uměleckým textem, řízená literární komunikace. 7. Funkce a metody motivace k literárněvýchovným aktivitám. 8. Ucelený přehled metod didaktické interpretace a jejich modifikace v podmínkách mateřské školy. 9. Návaznost literárněvýchovných aktivit v počátečních ročnících základní školy.
- Literatura
- Predškolská a elementárna pedagogika (Souběž.) : Předškolní a primární pedagogika. info
- VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. 2. přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 79 s. ISBN 8021038608. info
- ZÍTKOVÁ, Jitka. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy. Brno: PdF MU, 2004, 56 s. ISBN 80-210-3327-4. info
- MIŠURCOVÁ, Věra a Marie SEVEROVÁ. Děti, hry a umění. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1997, 195 s. ISBN 80-85866-18-8. info
- CHALOUPKA, Otakar. Rodina a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 103 s. ISBN 80-85865-40-8. info
- CHALOUPKA, Otakar. Škola a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 101 s. ISBN 80-85865-41-6. info
- HAVLÍNOVÁ, Miluše. Knížka pro rodiče o knížkách pro děti. Praha: Albatros, 1987. info
- KÁDNEROVÁ, Božena. Metodika literární výchovy v mateřské škole. Praha: SPN, 1982, 111 s. info
- Výukové metody
- Přednášky. Metody: teoretická příprava - přednáška spojená s následnou diskusí nad odbornými problémy předmětu.
- Metody hodnocení
- Ukončení: zápočet. Požadavky na ukončení předmětu a hodnocení: úspěšné zvládnutí závěrečného testu (písemné práce) zaměřeného na základní okruhy přednášených témat - specifika literární výchovy v mateřské škole, recepce literárního textu, příprava učitele na práci s literaturou, metody literárněvýchovného estetického působení - a související otázky (viz osnova předmětu). Test se obvykle skládá z 10-12 především otevřených otázek. K úspěšnému zvládnutí testu je třeba správně zodpovědět minimálně dvě třetiny z nich.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Didaktika literární výchovy.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/MSBP_LLM5