PdF:MSBP_LLM6 Literatura 6 - Informace o předmětu
MSBP_LLM6 Literatura 6
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- MSBP_LLM4 Literatura 4 && NOW( MSBP_LLM5 Literatura 5 )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na praktické aktivity interpretačního, reprodukčního a tvořivého charakteru při práci s uměleckou literaturou. Těžištěm seminářů je přímá práce s literárními texty.
- Výstupy z učení
- Seminář z didaktiky literární výchovy Student si v předmětu osvojí různorodé praktické aktivity interpretačního, reprodukčního a tvořivého charakteru při práci s uměleckou literaturou a bude schopen tyto dovednosti aplikovat v literárněvýchovných činnostech v mateřské škole. Těžištěm seminářů je přímá práce s literárními texty.
- Osnova
- 1. Výběr textů pro práci s dětmi předškolního věku, role literatury v emocionálním a sociálním rozvoji dítěte. 2. Podstata a funkce didaktické interpretace. 3. Interpretační práce s poezií pro předškolní věk. 4. Interpretační práce s vybranými prozaickými žánry. 5. Reprodukční činnosti, dětský přednes. 6. Tvořivé činnosti při práci s literaturou, slovesné, výtvarné. 7. Práce s ilustrací dětských knih. 8. Dramatizace, prvky dramatické výchovy v práci s literárním textem. 9. Herní činnosti jako součást literárněvýchovných aktivit.
- Literatura
- VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. 2. přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 79 s. ISBN 8021038608. info
- BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2002, 106 stran. ISBN 8072381822. info
- VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 2., rozš. Praha: Agentura Strom, 1998, 279 s. ISBN 80-86106-02-0. info
- MIŠURCOVÁ, Věra a Marie SEVEROVÁ. Děti, hry a umění. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1997, 195 s. ISBN 80-85866-18-8. info
- HOUŠKA, Tomáš. Škola je hra. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Tomáš Houška, 1993, 259 s. ISBN 80-900704-9-3. info
- KÁDNEROVÁ, Božena. Metodika literární výchovy v mateřské škole. Praha: SPN, 1982, 111 s. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, diskuse nad odbornými problémy předmětu, aktivní práce studentů se vzorovými texty, praktické aktivity.
- Metody hodnocení
- Ukončení: zápočet Požadavek k ukončení předmětu a hodnocení: písemné zpracování výběrové tematické bibliografie (bibliografický údaj s krátkou anotací; tematické okruhy zadány na začátku výuky) beletristických knih pro děti předškolního věku doplněné náměty na jejich využití při různých aktivitách v mateřské škole s důrazem na možnosti rozvíjení estetické vnímavosti. Podrobné požadavky jsou zveřejňovány ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Seminář z didaktiky literární výchovy.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/MSBP_LLM6