MSBP_RRD1 Řečové dovednosti 1 - RJ

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lucie Vahalová (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznámí studenty se základními intonačními konstrukcemi ruštiny, které jsou důležité pro správné vyjadřování a komunikaci v ruštině.
Doporučuje se poslech v ruštině a nácvik správné výslovnosti čtením ruskojazyčných textů.
Výstupy z učení
Studenti mají přehled o intonačních konstrukcích ruštiny a umí je používat.
Osnova
  • 1. Intonace, intonační konstrukce (IK) ruštiny, intonační centrum, přízvuk slovní a větný (frázový akcent), dělení věty na syntagmata.
  • 2. Intonační konstrukce 1 (IK-1). Oznamovací věta.
  • 3. Intonační konstrukce 2 (IK-2). Tázací věta s tázacím slovem. Oslovení, pozdrav, rozkaz.
  • 4. Intonační konstrukce 3 (IK-3). Tázací věta bez tázacího slova, opakovaná otázka.
  • 5. Intonační konstrukce 4 (IK-4). Neúplná tázací věta se spojkou a. Věty s výčtem.
  • 6. Intonační konstrukce 5 (IK-5). Emocionálně zabarvené věty. Věty s kladným a záporným hodnocením se dvěma intonačními centry.
  • 7. Intonační konstrukce 6 (IK-6). Emocionálně zabarvené věty. Věty s kladným hodnocením.
  • 8. Intonační konstrukce 7 (IK-7). Emocionálně zabarvené věty. Věty se záporným hodnocením.
  • 9. Intonace češtiny a ruštiny ve srovnávacím aspektu: věty oznamovací, tázací, rozkazovací.
  • 10. Čtení dialogů.
  • 11. Poslech a rozbor nahrávek (použití IK, vhodnost výběru IK).
  • 12. Opakování: čtení a rozbor dialogů.
Literatura
    povinná literatura
  • KONEČNÝ, Jakub. Praktická fonetika ruského jazyka pro budoucí učitele. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015, 169 stran. ISBN 9788072908356. info
    doporučená literatura
  • HOBZOVÁ, Irina. Praktičeskije upražnenija po fonetike russkogo jazyka. Brno: neuveden, 2011, 95 s. URL info
    neurčeno
  • ODINCOVA, I. V. Čto vy skazali? : kniga po razvitiju navykov audirovanija i ustnoj reči dlja izučajuščich russkij jazyk. 3-je izd. Sankt-Peterburg: Zlatoust, 2007, 260 s. ISBN 9785865472852. info
  • BRYZGUNOVA, Jelena Andrejevna. Zvuki i intonacija russkoj reči. 3. izd. pererab. Moskva: Russkij jazyk, 1977, 278 s. info
Výukové metody
Student se musí aktivně účastnit výuky, plnit zadané úkoly,je doporučena četba a poslech v ruském jazyce
Metody hodnocení
Ústní zápočet: čtení dialogů (důraz je kladen na správnou ruskou výslovnost a správné použití intonačních konstrukcí).
Vyučovací jazyk
Ruština
Informace učitele
Doporučuji pravidelné čtení a poslech v ruštině, sledování ruskojazyčného Internetu, samostatnou přípravu a plnění domácích úkolů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Pokud se přihlásí méně než 10 studentů, výuka se nebude konat. Studenti mohou chodit do odpovídajících předmětů katedry ruského jazyka a literatury.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021.