PdF:RJc034 Seminář z lexikologie a stylis - Informace o předmětu
RJc034 Seminář z lexikologie a stylistiky 1
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- RJc034/01: Pá 9. 10. 10:00–11:50 učebna 7, Pá 6. 11. 10:00–11:50 učebna 7, Pá 4. 12. 10:00–11:50 učebna 7, S. Koryčánková
- Předpoklady
- Navazuje na předmět Lexikologie a stylistika ruštiny 1.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DAP Ruský jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Úkolem dané disciplíny je aplikace teoretických poznatků předmětu Lexikologie a stylistika 1 v praktickém rozboru ruskojazyčných textů různých funkčních stylů. Základem práce v semináři je lexikálně sémantická analýza textu, rozbor použitých jazykových prostředků v rovině lexikální, morfologické, syntaktické a fonetické. Důraz je kladen na určení rozdílů ve funkční stylistice mezi češtinou a ruštinou.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen popsat použitou slovní zásobu z hlediska funkční diferenciace, charakterizovat funkční styly a použité jazykové prostředky, najít a definovat rozdíly mezi češtinou a ruštinou, určit a predikovat současné tendence vývoje slovní zásoby a změny v charakteristice funkčních stylů.
- Osnova
- 1. Praktický lexikálně-sémantický rozbor slov neutrálních a konotovaných a jejich použití v různých stylistických rovinách textu. 2. Analýza ukázek odborného funkčního stylu. Určení typů ruskojazyčné odborné terminologie a ustálených slovních spojení. 3. Resumé diplomové práce. Specifika ruského odborného stylu. Komparace RJ – ČJ. 3. Analýzy ukázek žánrů administrativního funkčního stylu. Práce s ustálenými frazeologickými slovními spojeními. 4. Analýza publicistického funkčního stylu aktuálních periodik. Názvy článků a určení přenesených významů slov. 5. Rozbor specifik stylu prostěsdělovacího. Obecná ruština. 6. Ruskojazyčné blogy a chaty. Masmédia. 7. Specifika a jazykové zvláštnosti uměleckého funkčního stylu. Praktická ukázka rozboru prozaického a poetického textu. 8. Tropy. Stylistické prostředky. Vyhledávání v ruskojazyčném textu. Praktický nácvik. 9. Analýza emocionálního a expresivního lexika v ruštině. Určení a charakteristika v různých funkčních stylech. 10. Práce se synonymickými řadami, jejich role a použití v různých stylistických rovinách. 11. Určení a sémantika mezijazykových homonym. Sémantický RJ – ČJ aspekt. 12. Antonyma slovníková, autorská a kontextuální. Místo a použití ve funkčních stylech.
- Literatura
- SOKOLOVÁ, Jana a kol.: Leksika sovremennogo russkogo jazyka těoretičeskij i praktičeskij kurs. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2003. 282 s. ISBN 80-8050-600-0.
- GOLUB, Irina Borisovna. Russkij jazyk i praktičeskaja stilistika. 2-je izdanije. Moskva: Jurajt, 2016, 459 stran. ISBN 9785991669252. info
- ŠESTÁK, Zdeněk. Jak psát a přednášet o vědě. Illustrated by Hana Kymrová. Vyd. 1. Praha: Academia, 1999, 204 s. ISBN 8020007555. info
- TALICKAJA, Jelizaveta. Ruský jazyk : lexikologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1992, 88 s. ISBN 8021004304. info
- GOLUB, Irina Borisovna. Sbornik upražnenij po stilistike sovremennogo russkogo jazyka. Moskva: Vysšaja škola, 1979. info
- Výukové metody
- V průběhu semestru studenti vypracovávají úkoly, které slouží jako základ výuky semináře.
- Metody hodnocení
- Zápočet. Studenti pravidelně vypracovávají domácí úkoly dle elektronické opory.
- Vyučovací jazyk
- Ruština
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/elearning/warp?kod=RJ2MK_STS2;predmet=832049;qurl=%2Fel%2F1441%2Fjaro2016%2FRJ2MK_STS2%2Findex.qwarp;zpet=%2Fauth%2Fel%2F1441%2Fjaro2016%2FRJ2MK_STS2%2Findex.qwarp%3Finfo;zpet_text=Zp%C4%9Bt%20do%20Spr%C3%A1vce%20soubor%C5%AF
Na konci tohoto kurzu bude student schopen popsat použitou slovní zásobu z hlediska funkční diferenciace, charakterizovat funkční styly a použité jazykové prostředky, najít a definovat rozdíly mezi češtinou a ruštinou, určit a predikovat současné tendence vývoje slovní zásoby a změny v charakteristice funkčních stylů. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/RJc034