PdF:SOp031 Teoretické koncepty socpedu I - Informace o předmětu
SOp031 Teoretické koncepty sociální pedagogiky I
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Zuzana Kročáková (přednášející)
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Nosková (přednášející)
Mgr. et Mgr. Bc. Pavla Wernerová (pomocník) - Garance
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOp031/01: Út 10:00–11:50 učebna 33, Z. Kročáková
SOp031/02: Út 8:00–9:50 učebna 33, Z. Kročáková - Předpoklady
- Pro sociální pedagogiku je podstatný vztah mezi osobní a sociální identitou. V procesu budování osobní identity se ukazuje, že neexistuje jasná hranice mezi osobní a kolektivní identitou, že tyto hranice jsou pružné a prostupné. Z první sociální dyády (matka - dítě) se vyděluje Já a pak postupně utváří My v kontextu sociálních skupin. Právě to klade velké nároky na budování vyváženého a aktivního vztahu mezi jednotlivci a společností. Na historických příkladech je dokládáno, jak se utvářela, posilovala skupinová identita. Historicky se toto utváření vždy dělo ve vztahu ke skupinové exkluzi. Je třeba se seznámit s pojmem sociální skupina a poznat skupinové procesy, které zde probíhají. Ve virtuálním světě dochází ke změně charakteru a dynamiky sociální skupiny. Je proto důležité uvědomit si, jaký vliv má skupina na jedince a zároveň, jak každý člen skupiny přispívá k jejímu formování, a zároveň jaké změny do tohoto vzájemného vztahu přináší virtuální prostor. Studium zdrojů z oblasti sociální pedagogiky, projektování, zpracování dokumentace související s realizací projektu, záznamy a fotodokumentace.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-SOCP) (3)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je porozumět problémům sociální pedagogiky prostřednictvím utváření identity a vztahům mezi identitou osobní a skupinovou.
- Výstupy z učení
- ● Pochopit vztah mezi osobní a kolektivní identitou;
● poznat základní principy teorie rolí a jejich funkci při budování identit;
● seznámit se s pojmem sociální skupina;
● poznat skupinové procesy, které zde probíhají;
● Uvědomit si, jaký vliv má skupina na jedince a zároveň, jak každý člen skupiny přispívá k jejímu formování;
● poznat vlastní roli, jež hraji v různých sociálních skupinách. - Osnova
- 1. Význam identity pro sociální pedagogiku;
- 2. teorie rolí (Mead, Berger);
- 3. vztah společnosti a jedince a sociální homogenita a jinakost;
- 4. vznik novodobého rasismu a nacionalismu;
- 5. praktické příklady související se sebepoznáním, jaké role ve skupinách obvykle zastávám;
- 6. teorie a různá pojetí skupinových rolí - v čem jsou přínosné, v čem limitující (např. Belbin, Zaborowski, Alfa);
- 7. skupinové procesy, vliv skupiny na jedince (a zpět) - sociální facilitace, sociální zahálení, skupinová polarizace, skupinové myšlení (groupthink), skupinová konformita;
- 8. sociální sítě jako propojení reálného a virtuálního světa - problematika sociální opory ve svépomocných virtuálních skupinách, změny jazyka v kontextu sociálních sítí;
- 9. experimenty, v rámci nichž byly výše zmiňované procesy zkoumány (Asch, Milgram, Zimbardo) - dopady, důsledky do současné společnosti;
- Literatura
- MEAD, George Herbert. Mysl, já a společnost. Edited by Ondřej Fafejta - Roman Madzia. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 247 stran. ISBN 9788026211808. info
- ŠÍP, Radim. Identita: Od pevných forem k poli napětí a kontinuity. In Identita v sociálně pedagogickém výzkumu: pole napětí, změn a začlenění. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 13-26. Sociálně pedagogický výzkum. ISBN 978-80-210-5761-6. info
- HAYES, Nicky. Základy sociální psychologie. Translated by Irena Štěpaníková. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009, 166 s. ISBN 9788073676391. info
- BERGER, Peter L. Pozvání do sociologie : humanistická perspektiva. Translated by Jiří Ogrocký. 3. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2007, 194 s. ISBN 9788087029107. info
- ZIMBARDO, Philip G. Moc a zlo : sociálně psychologický pohled na svět. Edited by Jiří Fiala - Martina Klicperová-Baker. Praha: Moraviapress, 2005, 199 s. ISBN 8086181804. info
- Výukové metody
- kooperativný výuka, seminář
- Metody hodnocení
- závěrečný projekt, test Pravidelné studium a četba doložené kvalitně vyplněnými studijními formuláři Aktivní účast na výuce a diskusích Vypracování projektu s rozsáhlou individuální a kolektivní přípravou: Hodnotí se: Relevance informací a zdrojů. Schopnost prezentovat své připravené téma jako dobře uspořádaný argument. Reagovat na položené otázky. Schopnost téma propojovat se souvisejícími tématy. Schopnost aplikovat poznatky s prací sociálního pedagoga.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/SOp031