PdF:SOp132 Sociální politika a patologie - Informace o předmětu
SOp132 Sociální politika a sociální patologie
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Veronika Kolaříková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Obsahem přednášek v předmětu je zmapovat základní teoretické problémy, pojmy, obecné souvislosti a trendy vývoje v oblastech sociální politiky a sociální prevence a zároveň mapovat případy sociální praxe. Prioritou je postižení smyslu, účelu a důsledků mechanismů (instituce, dávky, služby, poradenství apod.) sociální politiky a sociální patologie na běžný život člena české společnosti.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-HE)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-SP)
- Cíle předmětu
- Cílem výuky v předmětu Sociální politika je popsat a prodiskutovat základní teoretické problémy, pojmy, obecné souvislosti a trendy vývoje v oblastech působnosti této vědní disciplíny. Prioritou je vysvětlení účelu a důsledků mechanismů sociální politiky na život běžné populace. Zřetel je zaměřen i na postižení problematiky vztahu teorie a praxe a to konkrétním přehledem využívaných sociálně politických opatření (instituce, dávky, služby, poradenství apod.). Cílem předmětu je poskytnout studentům také základní vhled do problematiky oboru sociální patologie a vybraných sociálně patologických jevů, se kterými se pedagog může ve své praxi nejčastěji setkat. Pozornost bude věnována především poruchám chování, jako jsou agrese a šikana, záškoláctví, delikvence a kriminalita, zneužívání drog a další patologické závislosti.
- Výstupy z učení
- Po ukončení předmětu studenti dokáží: • definovat základní pojmy a témata zvolené problematiky, • vysvětlit konkrétní jevy a sociální události ve společenském kontextu, • vysvětlit zásady primární prevence, • porozumět provázanosti spolupráce školy, rodiny a dalších institucí podílejících se na řešení problémových životních situací jedinců či skupin, • analyzovat struktury a funkce sociální politiky jako vědní disciplíny, • analyzovat případy vybraných sociálně patologických jevů z pohledu sociálního pedagoga, • navrhnout možnosti jejich řešení a prevence.
- Osnova
- 1. Pojetí a předmět sociální politiky jako vědní disciplíny, její struktura a význam. Základní principy, cíle, pojmy, funkce a nástroje sociální politiky. 2. Modely sociální politiky, sociální stratifikace, sociální stát (vymezení, přístupy, podstata). 3. Sociální zabezpečení, sociální pomoc a sociální služby. Poslání, struktura, subjekty, finanční zdroje, typologie sociálních služeb. Dávky sociální péče. Zabezpečení chudých a dezintegrovaných. 4. Politika zaměstnanosti. Specifika trhu práce, charakteristika nezaměstnanosti a její důsledky. Globalizace v kontextu národních států a nadnárodních korporací. 5. Zdravotní politika. Východiska, systém zdravotní péče, zdravotní pojištění. Invalidita. Stáří. Důchodový věk. 6. Rodinná politika. Proměny podoby rodiny, systémy podpory rodiny, vývoj, charakteristika, transformace, demografické aspekty. Ženy v těhotenství a mateřství. 7. Bytová politika. Funkce státu, nástroje, transformace, podpora, reprodukce bytového fondu. 8. Vzdělávací politika. Obsah, cíle, principy, dokumenty, proměny, financování a efektivita. Charakteristika školských reforem v kontextu sociální mobility. Proces transformace sociální politiky v ČR. Problémy a trendy, vize. 9. Sociální patologie – teoretické vymezení předmětu, uvedení do základních pojmů. Sociální deviace – definice, vymezení. Norma a řád ve společnosti, sociální kontrola a konformita. Anomie. Teorie sociálních deviací. Příčiny vzniku deviace. Klasifikace sociálních deviací. 10. Socializace a resocializace, prevence a náprava – primární, sekundární a terciální socializace. 11. Systém pedagogicko-psychologického poradenství v oblasti sociálních patologií – výchovný poradce, školní poradenské pracoviště, pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče pro děti a mládež, sociální pedagog. 12. Poruchy chování – vymezení, etiologie a klasifikace poruch chování, poruchy chování x problémy v chování. 13. Záškoláctví jako specifický jev ve školním prostředí. Vymezení, etiologie, klasifikace a náprava. Agrese a šikana mezi dětmi. Vymezení, etiologie, klasifikace, aktéři šikany, znaky šikany, postup při řešení. Násilí na pracovišti - mobbing, bossing. 14. Kriminalita a delikvence. Vymezení, etiologie, klasifikace, náprava, prevence. Patologické závislosti, návykové a impulsivní poruchy. 15. Drogy jako aktuální hrozba v životě jedince. Vymezení drogové závislosti a její druhy. Vývoj vzniku drogové závislosti. Prevence a náprava. 16. Nástin dalších sociálně patologických jevů ohrožující jedince a společnost (prostituce, násilí v rodině, xenofobie, rasismus, sebevražednost; 17. Extrémní hnutí, sekty a kulty (negativní vliv společnosti masmédií, globalizace). Sociální důsledky ve vztahu k jedinci i společnosti.
- Literatura
- doporučená literatura
- TOMEŠ, Igor. Obory sociální politiky. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 366 stran. ISBN 9788073678685. info
- TOMEŠ, Igor. Úvod do teorie a metodologie sociální politiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 439 s. ISBN 9788073676803. URL info
- MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže : druhy agresí, přístupy k agresívnímu chování, poruchy chování, šikana. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 152 s. ISBN 9788024723105. URL info
- neurčeno
- KREBS, Vojtěch. Sociální politika. 6., přepracované a aktuali. Praha: Wolters Kluwer, 2015, 566 stran. ISBN 9788074789212. info
- Výukové metody
- Přednáška, diskuse.
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška, seminární práce.
- Informace učitele
- http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=1101
Studenti vloží týden před začátkem zkouškového období do moodlinky "Sociální politika" (heslo: pitter) svou seminární práci. Studenti mohou využít i e-kurz "Sociální patologie a prevence" (http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2054, heslo: UPatPrev) Tato práce bude mít minimálně pět stran a bude obsahově vycházet z témat v sylabu předmětu. Při tvorbě seminární práce je nutné vycházet z výběru jedné z následujících možných podob uchopení tématu: • polemika nad přínosem vybraného odborného textu na poli sociální politiky • optimalizace fungování českého systému sociálního zabezpečení, případně návrh řešení. • analýza problému člověka v sociální události na základě životní zkušenosti a četby odborné literatury. • Vypracování modelové strategie řešení konkrétního sociálně patologického jevu s jasným vymezením role sociálního pedagoga při řešení vybraného problému a jeho spolupráce s odbornými pracovišti – vymezení problému, možné strategie řešení, role sociálního pedagoga a dalších zaangažovaných odborných institucí. • Vypracování kazuistiky vybraného sociálně-patologického jevu ve společnosti a jeho negativních důsledků pro osobnost jedince, rodiny, či společnosti. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/SOp132