PdF:SOp230 Analýza sociálně ped. teorií - Informace o předmětu
SOp230 Analýza sociálně pedagogických teorií
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOp230/01: Út 18:00–19:50 učebna 33, D. Klapko
- Předpoklady
- Předmět „Analýza sociálně pedagogických teorií“ uvádí do tematiky sociálních teorií aplikovaných na sociálně pedagogické jevy. Základní linii studia tvoří systémový pohled na předkládané teorie se zakomponováním kulturně-sociálních faktorů, pedagogických koncepcí a teorií vzdělávání. Cílem studia probíraných teorií, koncepcí, směrů, principů a klasifikací je zdůraznit význam multifaktorového pohledu na sociální jevy za účelem jejich popisu a vysvětlení v rámci konstrukce nejen edukační reality, resp. reality oblastí působnosti sociálního pedagoga.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je připravit studenty na tvorbu diplomové práce, zejména v teoretické rovině.
- Výstupy z učení
- Na konci studia předmětu studenti dokáží: • definovat základní pojmy a témata zvolené problematiky, • vysvětlit konkrétní jevy a sociální události ve společenském kontextu, • aplikovat sociální teorie v kontextu české společnosti, • analyzovat sociálně edukační jevy, • vytvořit návrhy řešení problémových případů sociálně pedagogické reality.
- Osnova
- 1. Postavení sociálních věd v kontextu vědeckých paradigmat (Winch, Fay). Struktura vědeckých revolucí (Kuhn). 2. Sociální teorie a její uplatnění v edukačních jevech. Pedagogika jako ne-věda (Brezinka). Soudobé teorie vzdělávání (Bertrand). Teorie nevzdělanosti (Liessmann), postmoderní pedagogika. Teorie vzdělanostní (kulturní, sociální) reprodukce, kulturní kapitál, habitus (Bourdieu). 3. Teorie modernity a teorie sociálních systémů (Luhmann). Globalizace (Giddens, Beck) a hyperkultura (Lipovetsky, Juvin). 4. Konstrukcionismus (Gergen), sociální konstrukce reality (Berger, Luckmann). Sociální zásoba a distribuce a každodennost vědění. 5. Kritické teorie (Marcuse, Horkheimer), teorie moci, institucionalizace, útlak a nadvláda (Walzer), moc a biomoc (Foucault), sociální kritická hermeneutika (Kögler). 6. Poststrukturalismus (de Saussure), obrat k jazyku, dispositiv, diskursivní analýza a archeologie vědění (Foucault), teorie řečových aktů (Austin, Searle). 7. Sociální teorie médií (Thompson), kritické čtení, psaní, myšlení. Teorie masové komunikace (Mc Quail). Dimenze sociální změny (Meyrowitz). 8. Postfeminismus a teorie performativity (Butler), gender, esencialismus, sexuální revoluce, proměny intimity. Teorie uznání (Young). 9. Teorie sociální spravedlnosti (Rawls), teorie rovného přístupu a sociální ne-rovnosti. Diskurzivní demokracie (Habermas). Sociální exkluze a inkluze. 10. Pragmatismus J. Deweye, pragmatický enaktivismus G. H . Meada.
- Literatura
- povinná literatura
- Současná filosofie sociálních věd :multikulturní přístup. Edited by Brian Fay - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 80-86429-10-5. info
- doporučená literatura
- BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality :pojednání o sociologii vědění. Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 80-85959-46-1. info
- BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy : úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 8086263231. info
- WINCH, Peter. Idea sociální vědy a její vztah k filosofii. Translated by Tomáš Suchomel. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004, 134 s. ISBN 8073250357. info
- YOUNG, Iris Marion. Proti útlaku a nadvládě : transnacionální výzvy politické a feministické teorii. Translated by Zuzana Uhde. Vyd. 1. Praha: Filosofia, nakladatelství Filosofického ústavu AV ČR, 2010, 256 s. ISBN 9788070073414. info
- NAGL-DOCEKAL, Herta. Feministická filozofie : výsledky, problémy, perspektivy. Translated by Hana Havelková. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2007, 316 s. ISBN 9788086429687. info
- FOUCAULT, Michel. Archeologie vědění. Praha: Herrmann & synové, 2002, 318 s. ISBN 8023901249. info
- MEAD, George Herbert. Mysl, já a společnost. Edited by Ondřej Fafejta - Roman Madzia. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 247 stran. ISBN 9788026211808. info
- Výukové metody
- přednáška, workshop.
- Metody hodnocení
- výstup studenta, seminární práce.
- Informace učitele
- http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=1257
Studenti odevzdají seminární práci v rozsahu pěti normostran a v písemné zkoušce získají alespoň minimální počet bodů (tj. 14 z 23 možných bodů). Studenti vloží seminární práci do e-learningového kurzu "Sociálně pedagogické teorie, distanční e-kurz" (heslo: štorch) týden před začátkem zkouškového období. Téma seminární práce si studující volí samostatně v rámci okruhů v sylabu a materiálů, které jsou ke kurzu k dispozici v e-l systému. Při tvorbě seminární práce je nutné vycházet z výběru jedné z následujících možných podob uchopení tématu: • analýza přínosu vybrané sociální teorie na poli edukační reality v kontextu sociální pedagogiky, • optimalizace fungování české vzdělávací soustavy, návrh řešení, • analýza edukačního problému na základě životní zkušenosti nebo četby odborné literatury. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/SOp230