PdF:SPc303 Poradenství, diagnostika a int - Informace o předmětu
SPc303 Poradenství, diagnostika a intervence v oftalmopedii II
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/0/1.3. 16 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Radka Janošková (cvičící) - Garance
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPc303/01: Pá 16. 10. 8:00–13:50 učebna 52, So 28. 11. 8:00–13:50 učebna 53, So 16. 1. 8:00–11:50 učebna 52, R. Janošková, P. Röderová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace podle § 6a odst. 1 písm. b) vyhl. č. 317/2005 Sb. (k získání kvalifikace speciálního pedagoga) a Studium v oblasti speciálně pedagogických věd podle § 2 vyhl. č. 317/2005 Sb. (k získání kvalifikace učitele dětí a žáků se SVP) (program PdF, C-CV)
- Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace Speciální pedagogiky (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je podrobné seznámení s oborem oftalmopedie v kontextu poradenství a intervence, studenti by měli v závěru kurzu znát: kategorie osob se zrakovým postižením, vymezení zrakového postižení, výskyt a příčiny, kombinované postižení, zvláštnosti psychických procesů osob s postižením zraku, vývoj osobnosti osob s postižením zraku, péče o děti v raném věku, poradenství, zraková stimulace, rozvoj zrakového a sluchového a hmatového vnímání, výběr školy pro dítě s postižením zraku, systém škol pro zrakově postižené, úloha speciálně pedagogických center, žák s postižením zraku ve škole, specifika psaní a čtení, vývoj písma pro zrakově postižené, Braillovo písmo, nácvik čtení a psaní, hluchoslepota, technické pomůcky a vybavení, prostorová orientace a samostatný pohyb, vodící psi, volný čas, profesní příprava, kvalita života osob s postižením zraku.
- Výstupy z učení
- Student se bude schopen na konci semestru: -orientovat v poradenských službách poskytovaných osobám s postižením zraku dle věku -rozumět specifikům podpory osob se zrakovým postižením dle stupně a typu postižení v závislosti na věkových zvláštnostech
- Osnova
- Okruhy: 1. Okruh osob se zrakovým postižením. Klasifikace zrakového postižení.
- 2. Vliv zrakového postižení na osobnost jedince (psychické procesy, chování, komunikace). Psychomotorický vývoj dítěte s těžkým zrakovým postižením.
- 3. Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání.
- 4. Zrakové vady a postižení – etiologie, funkční projevy, vliv na kvalitu života. Vyšetření zraku a zrakových funkcí. Identifikace na základě sekundárních projevů.
- 5. Raná péče (RP) – teoretická východiska rané péče, formy a služby RP. Střediska RP (klienti a služby) - opakování
- 6. Dítě s postižením zraku v předškolním věku, školní zralost a školní připravenost (předškolní výchova, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad) - opakování
- 7. Dítě s postižením zraku ve školním věku. Specifika výuky. Práce asistenta pedagoga.
- 8. Speciální pomůcky pro osoby se zrakovým postižením a práce s nimi. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání žáků se zrakovým postižením.
- 9. Komunikace osob se zrakovým postižením. Výuka Braillova písma a jeho zápis. Přístup k informacím.
- 10. Profesní příprava zrakově postižených. Volba a výkon povolání.
- 11. Možnosti rozvoje klíčových kompetencí u žáků a studentů se zrakovým postižením.
- 12. Identita a autonomie, akceptace postižení a kvalita života lidí s postižením zraku.
- 13. Intervence a podpora občanů s postižením zraku – Tyfloservis o.p.s., Krajská TyfloCentra, SONS, Domovy pro zrakově postižené, Rehabilitační a rekvalifikační středisko Praha-Dědina, jiné neziskové organizace
- 14. Prostorová orientace a samostatný pohyb osob se zrakovým postižením
- 15. Zrakové postižení jako součást kombinovaného postižení. Hluchoslepota - specifika komunikace a edukace hluchoslepých osob.
- 16. Sport, výtvarné a kulturní aktivity nevidomých a slabozrakých.
- Literatura
- povinná literatura
- RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
- doporučená literatura
- VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
- VRUBEL, Martin. Vidí váš žák na tabuli? aneb Nepozornost může být způsobena i zrakovou vadou. Komenský. Masarykova univerzita, 2013, roč. 137, č. 03, s. 30-33. ISSN 0323-0449. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. info
- neurčeno
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Pavla PITNEROVÁ, Barbora BOČKOVÁ, Lenka DOLEŽALOVÁ, Jiřina KLENKOVÁ, Lucie PROCHÁZKOVÁ, Dagmar PŘINOSILOVÁ, Petra RÖDEROVÁ, Marie VÍTKOVÁ a Věra VOJTOVÁ. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 221 s. ISBN 978-80-210-6001-2. info
- FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Podmínky integrativního inkluzivního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základní škole v České republice. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006, s. 23-39. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-120-0. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. 2. vyd. Brno: MSD, spol.s.r.o., 2004, 261 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, praktické ukázky, video, diskuse
- Metody hodnocení
- Výuka formou semináře. Požadavky k ukončení - účast min. 70%, úspěšné složení ústní zkoušky, seminární práce.
- Informace učitele
- Další doporučená literární a internetové zdroje:
ČÁLEK, O. a kol. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených . Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991
HRACHOVINA, V.; DOŠKOVÁ, H. Zvětšovací pomůcky. Brno: Masarykova univerzita. 1998 ISBN 80-210-1854-2
KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1996. ISBN 80-85801-65
KRUG, F. K. Didaktik für den Unterricht mit sehbehinderten Schülern. München: Ernst Reinhardt Verlag. 2001. ISBN 3-497-01581-4
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2
LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči. Praha: Portál. 2002.ISBN 80-7178-572-5
LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie I.. Olomouc,.Nakladatelství UP Olomouc.1988. 69 s.
LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie II.. Olomouc, Nakladatelství UP Olomouc.1989. 70s.
LUDÍKOVÁ, L.; MALEČEK, M. Tyflopedie III.. Olomouc. Nakladatelství UP Olomouc.1991. 87 s.
MASON, H.; McCALL, S. Visual Impairment. London. David Fulton Publishers. 1999. ISBN 1-85346-412-0.
MORAVCOVÁ, D. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha. Triton, 2004. ISBN 80-7254-476-4
POŽÁR L. Psychológia detí a mládeže s poruchami zraku. Trnava, 2000. ISBN 80-88774-74-8.
POŽÁR , L. a kol. Školská integrácia detí a mládeže s poruchami zraku. Bratislava: Univerzita Komenského, 1996, 223s. ISBN 80 223 1101 4.
ŘEHÁK S. a kol. Oční lékařství. Učebnice pro lékařské fakulty. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, n. p., 1989. ISBN 08-033-89
SOURALOVÁ, E., LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých dětí I, II, Scientia, Praha 2000
VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1985. ISBN 80-7184-053-X
VÍTKOVÁ, M. a kol. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3
VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9
Internetové zdroje:
1.Inovace činností speciálně pedagogických center. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb (diagnostické domény pro žáky se zrakovým postižením) [online]. c2010. Dostupný z www spc-info.upol.cz/profil/
2.Inovace činností speciálně pedagogických center. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem se zrakovým postižením [online]. c2010. Dostupný z www spc-info.upol.cz/profil/
3.Inovace činností speciálně pedagogických center. Metodika práce se žákem se zrakovým postižením [online] Dostupný z www spc-info.upol.cz/profil/
4.Tyflopedie. Tyflopedické distanční texty [online]. c2009 Dostupný z www tdt.upol.cz/publikace.html
5.Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené [online]. c2012 Dostupný z http://centrumpronevidome.cz/doc/kompenzacni-pomucky.pdf http://poslepu.blogspot.cz/
www.braillnet.cz, www.european-agency.org, www.lorm.cz, www.msmt.cz, www.sons.cz, www.dvbs-online.de, www.icevi.org, www.spektra.eu, www.okamzik.cz, www.svarovsky.cz, www.rvp.cz, www.ranapece.cz, - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/SPc303