PdF:SPc319 Diagnostické domény žáků s nar - Informace o předmětu
SPc319 Diagnostické domény žáků s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/0/1.3. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPc319/01: Pá 30. 10. 8:00–13:50 učebna 60, Pá 4. 12. 8:00–13:50 centrum, B. Bazalová, L. Vrbecká Doležalová
- Předpoklady
- NOW( SPc318 Diagnostické domény žáků se zdravotním postižením (tělesným, zrakovým a mentálním) ) && NOW( SPc320 Diagnostické domény žáků s poruchami chování )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace Speciální pedagogiky (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu je vysvětlit a popsat diagnostické domény u žáků s narušenou komunikační schopností a sluchovým postižením. Student se seznámí s kategoriemi narušené komunikační schopnosti a sluchového postižení z diagnostického pohledu, s využitím základních postupů k orientační diagnostice v obou oblastech.
- Výstupy z učení
- Student se bude po ukončení orientovat v: - diagnostických doménách souvisejících s formální stránkou projevu - v diagnostických doménách souvisejících s obsahovou stránkou projevu - v diagnostických doménách souvisejících s problematikou sluchu - ve vybraných diagnostických postupech k orientační analýze výše uvedených oblastí - ve vybraných diagnostických postupech k orientační analýze školních dovedností.
- Osnova
- Diagnostické domény žáka s narušenou komunikační schopností a žáka se sluchovým postižením: - foneticko-fonologická rovina řeči a související problematika - lexikálně-sémantická rovina řeči - morfologicko-syntaktická rovina řeči - pragmatická rovina řeči a související problematika - diagnostika oblastí důležitých pro zvládání školních dovedností - diagnostika školních dovedností
- Literatura
- BOČKOVÁ, Barbora. Analýza morfologické a syntaktické složky u dětí předškolního věku. In OPATŘILOVÁ, D. et al. Vzdělávání žáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním. Education of Students with Disabilities and Health Disadvantages. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, s. 241-251, 10 s. ISBN 978-80-210-5708-1. info
- BOČKOVÁ, Barbora a Jiřina KLENKOVÁ. Logopedická diagnostika narušeného vývoje řeči. In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami IV. Education of Pupils with Special Education Needs IV. 1.vydání. Brno: Paido Brno, 2010, s. 85-98. ISBN 978-80-7315-201-7. info
- Výukové metody
- seminář, diskuse
- Metody hodnocení
- písemný test, ke splnění je třeba dosáhnout 75 % správných odpovědí.
- Informace učitele
- Literatura - surdopedická část: Povinná literatura: DOLEŽALOVÁ, Lenka a Lenka HRICOVÁ (2012) Raná intervence u dětí se sluchovým postižením a u dětí s hluchoslepotou. In OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ et al. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita. HRICOVÁ, Lenka a Lenka DOLEŽALOVÁ (2012) Specifika přístupu k dětem se sluchovým postižením a dětem s hluchoslepotou. In BARTOŇOVÁ, Miroslava a Ilona BYTEŠNÍKOVÁ et al. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita. DRŠATA, Jakub, Radan HAVLÍK a kolektiv autorů (2016) Foniatrie – Sluch. Havlíčkův Brod: Tobiáš. HORÁKOVÁ, Radka (2012) Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha: Portál. JUNGWIRTHOVÁ, Iva (2015) Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál. Doporučená literatura: BARVÍKOVÁ, Jana a kol. (2015) Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou opory z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: UPOL. HOLMANOVÁ, Jitka (2002) Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima. HORÁKOVÁ, Radka (2006) Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In OPATRILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita. ROUČKOVÁ, Jarmila (2006) Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením. Praktické návody a důležité informace. Praha: Portál. SVOBODOVÁ, Karla (2005) Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima. ŠEDIVÁ, Zoja (2006) Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima. DVD - Raná komunikace v neslyšící rodině - návodná pomůcka pro slyšící i neslyšící rodiče, jak postupovat při výchově jejich dítěte se sluchovým postižením. DVD obsahuje videoukázky komunikace neslyšících maminek s jejich neslyšícími dětmi, komentáře ukázek, užitečné rady pro výchovu dětí v raném věku, vyprávění maminek o jejich zkušenostech, atd. (www.frpsp.cz) Logopedická část: Bytešníková, I., Horáková, R., Klenková, J. (2007) Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. Dvořák, J. (1998) Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Edice Logopaedia clinica. Dvořák, J. (1999) Slovní patlavost-verbální dyspraxie. Žďár nad Sázavou: Edice Logopaedia clinica. Gangale, D. C. (2004) Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha: Grada Publishing. Klenková, J. (2006) Logopedie. Praha: Grada Publishing. Klenková, J. (2000) Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově opožděných dětí. Brno: Paido. Klenková, J., Kolbábková, H. (2002) Diagnostika předškoláka-správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství. Lechta, V. (2004) Koktavost. Praha: Portál. Lechta, V. a kol. (2003) Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. Lechta, V. a kol. (2005) Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. 17 Lechta, V. (2002) Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál. Lechta, V. (1990) Logopedické repetitorium. Bratislava. Mikulajová, M., Rafajdusová, I. (1993) Vývinová dysfázia. Špecifický narušený vývin reči. Bratislava. Lechta, V. (1990) Logopedické repetitorium. Bratislava. Lechta, V. a kol. (2003) Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. Monatová, L. (2000) Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido. Přinosilová, D. (2007) Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. Přinosilová, D. (2000) Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno: MU. Vašek, Š. (1984) Špeciálněpedagogická diagnostika a prognostika. Bratislava. Vohradník, M. (2001) Poruchy řečové komunikace u velofaryngeální insuficience. Dolní Břežany: Scriptorium. Časopisy: Speciální pedagogika, časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Vydává PdF UK v Praze. Diagnostika a terapie poruch komunikace. Vydává Asociace klinických logopedů v ČR.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/SPc319