PdF:SPc335 Inkluzivní didaktika II – stra - Informace o předmětu
SPc335 Inkluzivní didaktika II – strategie řízení třídy; matematická a digitalní gramotnost
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SZZ ze speciální pedagogiky Absolvování předmětu Inkluzivní didaktika I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je podat studentům základní informace, postupy, strategie a možnosti podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní školy a prostředí škol pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem předmětu je rozvoj teoretických i praktických znalostí a dovedností, které umožní studentovi pracovat s moderními technologiemi v oblasti vzdělávání. Tyto technologie pak mohou být vhodně aplikovány do různých organizačních forem, vyučovacích metod a prostředků výuky v heterogenní třídě, to vše s ohledem na rizika i potřeby cílových skupin. Předmět integruje poznatky z matematiky, informatiky, pedagogiky, speciální pedagogiky, psychologie, obecné didaktiky.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student:
• zná podpůrné strategie výuky v přírodovědných, technických předmětech a v matematice;
• dokáže zvolit vhodné metody a formy práce pro výuku v heterogenní třídě;
• umí použít speciální pomůcky a technologie, pomáhající žákům se speciálními vzdělávacími potřebami překonávat bariéry;
• umí využívat informační a komunikační technologie ve výuce matematiky a dalších technických předmětů;
• má dovednosti potřebné k cílené speciálně pedagogické podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v procesech učení. - Osnova
- 1. Gramotnost jako terminologický komplex. Vzdělávací strategie reflektující gramotnost ve společnosti 21. století. Kompetence pro 21. století.
- 2. Cíle výuky matematiky. Edukační procesy, metody a formy práce výuky matematiky, organizace vyučovacího procesu, včetně materiálních a technických prostředků. Aktivní činitelé ve vyučování matematice.
- 3. Inovativní a alternativní pedagogické programy (kooperativní a zkušenostní učení, Hejného metoda, metody kritického myšlení, učení v online prostředí apod.).
- 4. Diagnostika a hodnoceni a klasifikace v matematice. Problematika přechodu mezi 1. a 2. stupněm základní školy a poté mezi základní a střední školou.
- 5. Úloha učitele v procesu osvojování technických vědomostí, dovedností a návyků.
- 6. Žák jako objekt i subjekt edukace, vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v matematice, technických a přírodovědných předmětech.
- 7. Technologicko-didaktické znalosti učitele – použití speciálních pomůcek, posouzení efektivity jejich využití ve výuce (zaměřeno na žáky se specifickými poruchami učení).
- 8. Technologicko-didaktické znalosti učitele – použití speciálních pomůcek, posouzení efektivity jejich využití ve výuce (zaměřeno na žáky s oslabením kognitivních funkcí).
- 9. Technologicko-didaktické znalosti učitele – použití speciálních pomůcek, posouzení efektivity jejich využití ve výuce (zaměřeno na žáky s oslabeným sluchovým vnímáním).
- 10. Technologicko-didaktické znalosti učitele – použití speciálních pomůcek, posouzení efektivity jejich využití ve výuce (zaměřeno na žáky s oslabeným zrakovým vnímáním).
- 11. Využití ICT v inkluzivní pedagogice. Role, výhody a meze využití ICT v edukačním procesu. Komunikace a spolupráce prostřednictvím ICT. Digitální generace. Prezentace. Vizualizace. Webináře. Trendy, výzvy, možnosti. Virtuální realita. Koncepty rozšířené reality. 3D tisk, modelování,…
- 12. Počítačová bezpečnost. Hygiena, ergonomie, pravidla bezpečnosti práce s ICT. Technostres – vymezení, typy a důsledky, informační neuróza, prevence.
- Literatura
- povinná literatura
- Watkinson, A. (2013) Informační a komunikační technologie pro inkluzi. Pokrok a příležitosti evropských zemí. Brusel: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání.
- PITNEROVÁ, Pavla. Role Rámcových vzdělávacích programů v rozvoji digitální gramotnosti u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Media4u Magazine. Jan Chromý, 2016, roč. 13., 3/2016, s. 1-5. ISSN 1214-9187. info
- HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika : konstruktivistické přístupy k vyučování. Třetí vydání. Praha: Portál, 2015, 232 stran. ISBN 9788026209010. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Kapitoly z didaktiky matematiky : (slovní úlohy, projekty). 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 84 s. ISBN 9788021054196. info
- ZIKL, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 127 s. ISBN 9788024738529. URL info
- BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido . edice pedagogické literatury, 2007, 96 s. Dotisk 1. vydání. ISBN 80-85931-89-3. info
- doporučená literatura
- ČERNÝ, Michal. Informační a učící se společnost. Brno: Paido, 2017, 144 s. ISBN 978-80-7315-263-5. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009, 263 s. ISBN 9788073675141. info
- SAK, Petr, Jiří MAREŠ, Hana NOVÁ, Vít RICHTER, Karolína KOLESÁROVÁ a Jarmila SKALKOVÁ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Vydání 1. Praha: Portál, 2007, 290 stran. ISBN 9788073672300. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie a další poruchy učení u žáků 2. stupně ZŠ. první. Praha: IPPP ČR, 2006, s. 127-133. ISBN 80-8656-13-5. info
- FRIEDMANN, Zdeněk. Didaktika technické výchovy. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2001, 92 s. ISBN 80-210-2641-3. info
- Výukové metody
- Seminář, praktické ukázky, video, doporučená literatura. Skupinové diskuse, kooperativní učení, příprava portfolia, zážitkové aktivity, samostatná četba zadaných textů, tvorba myšlenkové mapy, prezentace příkladů dobré praxe.
- Metody hodnocení
- Písemný test (k úspěšnému absolvování je nutno 75 % správných odpovědí). Zpětná vazba bude probíhat ústní zkouškou. Další požadavky budou upřesněny v Organizačních pokynech v ISu a na první konzultaci předmětu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/SPc335