PdF:SPk113 Etopedie – základy oboru - Informace o předmětu
SPk113 Etopedie – základy oboru
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Mgr. Jiří Martinec, Ph.D. et Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Petra Dvořáčková (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPk113/01: So 14. 11. 8:00–13:50 učebna 57, Pá 11. 12. 8:00–13:50 učebna 42, P. Dvořáčková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s konceptem inkluzivních přístupů k edukaci jedinců v riziku poruch chování a s poruchami chování. Po úspěšném absolvování by studenti měli být schopni analyzovat dopad nálepkování do přístupů dětí v riziku a s poruchami chování ke vzdělávání. Studenti se seznámí se základní klasifikací poruch chování.
- Výstupy z učení
- - základní orientace v problematice – rozlišení cílových skupin etopedie; - umí konceptualizovat problémy/poruchy chování v kontextu rizik přístupu ke vzdělání; - základní orientace v systému školských výchovných zařízení a poradenských služeb - student má osvojené přístupy k edukaci jedinců v riziku a s poruchami chování;
- Osnova
- Hlavní témata (osnova): - Porucha chování a její dynamika. - Definice poruchy chování v kontextu perspektivy kvality života. - Porucha chování jako speciální vzdělávací potřeba. - Porucha chování ve výuce a učení. - Vyrovnávací příležitosti v podmínkách školy a učení. - Individuální podpora, posilování a provázení dítěte v riziku. - Etopedie v systému speciální pedagogiky. - Etopedie v kontextu inkluzivních trendů v pedagogice. - Systém školských zařízení institucionální výchovy a preventivně výchovné péče.
- Literatura
- povinná literatura
- VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. ISBN 9788021045736. info
- VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008, 127 s. ISBN 9788073151669. info
- neurčeno
- VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. info
- HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 s. ISBN 9788073676285. info
- HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 228 s. ISBN 8071788880. info
- ELLIOTT, Julian a Maurice PLACE. Dítě v nesnázích : prevence, příčiny, terapie. Translated by Jaroslava Kubátová - Jiří Štěpo. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2002, 206 stran. ISBN 8024701820. info
- PELIKÁN, Jiří. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 159 s. ISBN 9788024603452. info
- PELIKÁN, Jiří. Výchova pro život. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1997, 108 s. ISBN 80-85866-23-4. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava. Přednáška-konzultace. Samostudium.
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška, seminární práce. Poměr 60%:40%.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/SPk113