PdF:SPk305 Specializace: Etopedie 2 - Informace o předmětu
SPk305 Specializace: Etopedie 2
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPk305/01: Pá 9. 10. 8:00–13:50 učebna 53, Pá 30. 10. 8:00–13:50 kancelář vyučujícího, Pá 6. 11. 8:00–13:50 učebna 53, Pá 20. 11. 8:00–13:50 učebna 5, K. Červenka
- Předpoklady
- SPk122 Specializace - Etopedie 1.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Ostatní pedie)
- Cíle předmětu
- Cílem dvousemestrové specializace v etopedii je kompetentní znalost speciálně pedagogického procesu edukace v etopedii, ve vyhodnocení edukačních situací, v aplikaci postupů v edukační praxi škol i v zařízeních preventivně výchovné péče a pro výkon ústavní a ochranné výchovy. V předmětu je kladen důraz na aktivní participaci studentů během výuky, na individuální přípravu (čtení textů a psaní jejich reflexí), na rozvíjení schopnosti nahlížet etopedickou problematiku kriticky a kreativně - samostatně i ve spolupráci s kolegy. Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti mít základní vědomosti o souvislostech poruch emocí a chování, o rizikových i protektivních faktorech ovlivňujících rozvoje PECh, o jejich projevech a formách, o edukačních potřebách dětí v riziku/s poruchou chování. Budou se orientovat v systému poradenských služeb a výchovných zařízení. Očekávané výstupy: Student má kompetentní znalost speciálně pedagogického procesu edukace v etopedii; má základní vědomosti o povaze a o souvislostech poruch chování a emocí; orientuje se v poradenských službách a výchovných zařízeních. Očekávané výstupy:student zná speciálně pedagogický proces edukace v etopedii; má základní vědomosti o souvislostech poruch chování a emocí; umí se orientovat v systému poradenských služeb a výchovných zařízení.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti mít základní vědomosti o souvislostech poruch chování a emocí, o rizikových i protektivních faktorech ovlivňujících rozvoje PECh, o jejich projevech a formách, o edukačních potřebách dětí v riziku/s poruchou chování. Budou se orientovat v systému poradenských služeb a výchovných zařízení.
- Osnova
- Systémový přístup k řešení edukace žáků s poruchami chování (škola, třída, pravidla kázně, hodnocení, efektivita výuky, individuální výchovný program, individuální výchovný plán, individuální plán rozvoje, standardy péče (ÚV/OV, SVP). - Poruchy chování spojená s agresí – agresivita a agrese, vandalismus, loupež, šikana, kyberšikana. - Poruchy chování spojené s konfliktem - lež, záškoláctví, krádeže. - Problematika kriminality mládeže (dětí a mladistvých). - Trestní odpovědnost mládeže, probace a mediace, alternativy trestů a alternativní tresty, vězeňství. - Poruchy chování spojené se závislostí - závislostní chování. - Syndrom CAN, edukační kontext, vztah k rozvoji PCHE. - Specifika poruchového chování dětí ze sociokulturně znevýhodněných rodin. - Poruchy chování spojené s problémy v pozornosti – ADD, ADHD, LMD. Vztah SPCH a PCHE.- Přístupy ke klasifikacím poruch emocí a chování. - Vliv vrstevnického okolí na dospívající v riziku/s problémem/s poruchou chování. Identifikace, vzory. Subklutury mládeže.
- Literatura
- Kapitoly z etopedie.
- Kauffman, J. M., Brigham, F. J. (2009) Working with troubled children. Verona, Wis: Full Court Press.
- Červenka, K., Vojtová, V. (2013) Východiska pro speciálněpedagogické intervence v etopedii: Resources for special educational intervention. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita.
- Miovský, M., Bártík, P. (2010) Primární prevence rizikového chování ve školství. 1.vyd. Praha: VFN v Praze.
- ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. 2., přepracované vydání. Praha: Grada, 2014, 186 stran. ISBN 9788024746395. URL info
- KAUFFMAN, James M. a Timothy J. LANDRUM. Characteristics of emotional and behavioral disorders of children and youth. Tenth edition. Singapore: Pearson, 2013, 467 stran. ISBN 9789814576116. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. Šesté, rozšířené a př. Praha: Portál, 2013, 562 stran. ISBN 9788026203674. info
- VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. info
- BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. Praha: Triton, 2011, 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0. info
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. Šesté, v Portálu páté v. Praha: Portál, 2011, 147 stran. ISBN 9788073679224. info
- MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence : možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011, 336 s. ISBN 9788073678258. info
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Press Muni, 2010, 330 s. pedagogická. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Press Muni, 2010, 330 s. pedagogická. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- SMOLÍK, Josef. Subkultury mládeže. Uvedení do problematiky. 1. vyd. Praha: Grada Publishing a. s., 2010, 288 s. Politologie. ISBN 978-80-247-2907-7. info
- POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vydání čvrté. Praha: Portál, 2010, 333 stran. ISBN 9788073678173. URL info
- FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie : analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 218 s. ISBN 9788024727813. URL info
- VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. ISBN 9788021045736. info
- VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie. 1. vydání. Brno: Paido, 2008, 128 s. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-166-9. info
- KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Translated by Dagmar Tomková. Vydání první. Praha: Portál, 2005, 151 stran. ISBN 8071789453. info
- STŘELEC, Stanislav. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Katedra pedagogiky PdF MU, MSD,, 2004, 155 s. Studijní literatura. ISBN 80-86633-21-7. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
- STUCHLÍKOVÁ, Iva. Základy psychologie emocí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 227 s. ISBN 80-7178-553-9. info
- HEIDEBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 175 s. ISBN 80-7178. info
- PELIKÁN, Jiří. Výchova pro život. Vyd. 1. Praha: ISV, 1997, 108 s. ISBN 8085866234. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, interaktivní diskuse, stáže ve školských výchovných zařízeních, seminář.
- Metody hodnocení
- Individuální příprava – četba 4 textů a jejich písemná reflexe (rozsah každé z nich 1 normostrana – cca 300 slov).
- Ve skupinách - příprava diskuse o vybraných 4 studovaných textech.
- Individuální 1 denní stáž ve vybraném zařízení zaměřeném na práci s dětmi v riziku, s problémy či poruchami chování.
- Sepsání reflexe stáže (rozsah 1 normostrana - cca 300 slov).
- Vedení individuálního portfolia.
- Písemná zkouška.
- aktivní účast v setkáních
Veškeré informace budou doplněny a upřesněny na začátku výuky. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Pokračování ve zvolené specializaci etopedie.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/SPk305