SPk320 Komunikace osob se sluchovým postižením

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Radka Horáková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SPk322 Obor: Surdopedie 1 && NOW( SPk302 Metodika logopedické intervence u dětí s narušeným vývojem řeči )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s nabídkou komunikačních systémů vhodných pro jedince se sluchovým postižením a vhodností jejich užití dle typu a stupně sluchové vady a dle individuálních potřeb jedince. Student bude seznámen se základními pravidly pro komunikaci s jedincem se sluchovým postižením při využití různých komunikačních systémů, příp. v situaci, kdy je využíván tlumočník. Student bude dále seznámen s problematikou recepce a produkce psaného jazyka u neslyšících, odezíráním a s využitím vizuálně-motorických komunikačních systémů ve vzdělávání. Dále budou prezentovány možnosti a specifika intrakulturní a interkulturní komunikace jedinců se sluchovým postižením.
Výstupy z učení
-znalost dostupných komunikačních systémů pro jedince se sluchovým postižením; -schopnost využít vybrané komunikační systémy v praxi; -orientace v potížích v oblasti recepce a produkce českého jazyka u neslyšících a schopnost odůvodnění těchto obtíží; -orientace v nabídce tlumočnických služeb pro osoby se sluchovým postižením.
Osnova
  • 1.Komunikační systémy osob se sluchovým postižením 2.Raná komunikace u dítěte se sluchovým postižením ve slyšící a neslyšící rodině - ontogenetický vývoj řeči 3. Rozvoj komunikačních dovedností u dětí se sluchovým postižením 4. Český jazyk v komunikaci neslyšících - recepce a produkce psaného jazyka u neslyšících, možnosti úpravy textu pro čtenáře se sluchovým postižením 5. Vizualizace mluvené řeči, typy a stupně odezírání 6. Vizuálně-motorické komunikační systémy 7. Český znakový jazyk – teoretické základy 8. Bilingvismus a bikulturalismus neslyšících 9. Tlumočnické služby pro osoby se sluchovým postižením 10. Intrakulturní a interkulturní komunikace u jedinců se sluchovým postižením
Literatura
  • KLENKOVÁ, Jiřina, Barbora BOČKOVÁ, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Lenka HRICOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Narušená komunikační schopnost, sluchové postižení. 2013. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. Praha: Portál, 2012, 159 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-262-0084-0. info
  • HOUDKOVÁ, Zuzana. Sluchové postižení u dětí - komplexní péče. Vydání 1. V Praze: Triton, 2005, 117 stran. ISBN 8072546236. info
Výukové metody
prezentace, praktická cvičení, ukázky komunikačních systémů a jejich nácvik, diskuze, domácí příprava
Metody hodnocení
test, ústní zkouška, průběžné hodnocení osvojení vybraných komunikačních systémů osob se sluchovým postižením - praktická cvičení, ukázky
Informace učitele
Doporučená literatura: DOLEŽALOVÁ, Lenka. Manuál základních postupů jednání při kontaktu se studentem se sluchovým postižením na vysoké škole: příloha na CD. In: DOLEŽALOVÁ, L. Terciární vzdělávání studentů se sluchovým postižením v České republice. Brno: MU, 2012. ISBN 978-80-210-5993-1. KOMORNÁ, Marie. Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk. Praha : Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87218-29-7. LANGER, Jiří. Komunikace osob se sluchovým postižením (DVD). Olomouc : UP PdF, 2007. ISBN 978-80-7409-008-0. LANGER, Jiří a Václav PTÁČEK, Karel DVOŘÁK. Znaková zásoba českého znakového jazyka k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk (DVD, 4 díly). Olomouc: UP PdF, 2004. ISBN 80-244-0846-5. SLÁNSKÁ BÍMOVÁ, Petra a Lenka OKROUHLÍKOVÁ. Rysy přirozených jazyků. Český znakový jazyk jako přirozený jazyk. Lexikografie. Slovníky českého znakového jazyka. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87153-91-8 VYSUČEK, Petr. Prstová abeceda v českém znakovém jazyce – praktická cvičení (DVD). Praha : Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008b. ISBN 978-80-87153-390.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Zapisují studenti logopedie a surdopedie (sekce A1 a sekce B1).
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.