PdF:SPk507 Specialisation: Counselling, D - Course Information
SPk507 Specialisation: Counselling, Diagnostics and Intervention for Individuals with Speech Disorders 2
Faculty of Educationautumn 2020
- Extent and Intensity
- 0/0/1. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Prerequisites (in Czech)
- SOUHLAS
Zapisují studentky a studenti specializace logopedie a surdopedie. Intaktní komunikační schopnost - studentkám a studentům je udělen souhlas se zápisem na základě předložení aktuální zprávy od klinického logopeda/foniatra. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme PdF, N-SPD)
- Special Education (programme PdF, N-SPD, specialization Logopedy)
- Special Education (programme PdF, N-SPD, specialization Ostatní pedie)
- Special Education (programme PdF, N-SPD, specialization Více vad)
- Course objectives
- The student will know the problematics: of the diagnostic and the speech therapy, of the communication process and the speech development; application of the systems of alternative and augmentative communication; of the diagnostic and therapeutical process of the communication disabilities.
- Learning outcomes
- After completing the course the student will orientate: - in the characteristics, etiology and symptomatology of selected forms of impaired communication ability; - in the diagnosis and therapy of selected forms of impaired communication ability; - in support of people with selected forms of impaired communication ability.
- Syllabus
- Speech Therapy Intervention - Diagnostics, Therapy and Support of Persons with Selected Forms of Disrupted Communication Ability. Current legislation, interdisciplinary cooperation and support
- Literature
- required literature
- LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 386 s. ISBN 8071789615. info
- LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 8071788015. info
- recommended literature
- KOŠŤÁLOVÁ, Milena. Diagnostika afázie jako východisko logopedické intervence: Komunikace a handicap. In Soubor anotací odborných sdělení konference. 2011. ISBN 978-80-7435-134-1. info
- BOČKOVÁ, Barbora. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči (The Support of Pupils with Specific Language Impairment). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 165 pp. ISBN 978-80-210-5609-1. info
- KOŠŤÁLOVÁ, Milena, Kamila PAZUCHOVÁ, Alena VELECKÁ, Světlana SKUTILOVÁ, Josef BEDNAŘÍK, Adéla MITÁŠOVÁ and Jiřina KLENKOVÁ. Agrafie u afázie a demence. In Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie. 73/106 (Suppl 2). Praha: Česká lékařská společnost J.E.Purkyně, 2010, p. S76-77, 2 pp. ISSN 1210-7859. info
- Diagnostika a terapia afázie, alexie a agrafie. Edited by Zsolt Cséfalvay. Bratislava: Ing. Kaminský, 2007. ISBN 9788096886715. info
- NEUBAUER, Karel. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 227 stran. ISBN 9788073671594. info
- CSÉFALVAY, Zsolt. Terapie afázie : teorie a případové studie. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 175 s. ISBN 9788073673161. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Terapie v logopedii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 116 s. ISBN 9788021044630. info
- ŠKODOVÁ, Eva and Ivan JEDLIČKA A KOL. Klinická logopedie. 1. vydání. Praha: Portál, 2003, 612 pp. ISBN 80-7178-546-6. info
- not specified
- ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 150 stran. ISBN 9788026207160. info
- MIKULAJOVÁ, Marína and Iris RAFAJDUSOVÁ. Vývinová dysfázia : špecificky narušený vývin reči. 1. vyd. Bratislava: M. Mikulajová, I. Rafajdusová, 1993, 288 s. ISBN 8090044506. info
- LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
- Teaching methods
- 70% compulsory attendance; consultation, discussion, homeworks, semestral paper/presentation
- Assessment methods
- final written test (it is necessary to successfully cope with 75 % correct answers); oral exam
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught in blocks.
General note: Zapisují studenti specializace logopedie a surdopedie.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin.
- Enrolment Statistics (autumn 2020, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2020/SPk507