PdF:SPkK62 Podpůrná opatření u jedinců s - Informace o předmětu
SPkK62 Podpůrná opatření u jedinců s tělesným postižením
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s koncepcí podpůrných opatření; vysvětlit a popsat stupně podpůrných opatření u žáků s tělesným postižením, které se poskytují v běžných základních školách v rámci inkluzivního vzdělávání.
- Výstupy z učení
- Očekávané výstupy: • student se orientuje v nové školské legislativě; • dokáže charakterizovat podpůrná opatření u žáků s tělesným postižení a závažným onemocněním v inkluzivním prostředí školy; •je schopen vytvořit plán pedagogické podpory nebo individuální vzdělávací plán.
- Osnova
- Hlavní témata (osnova): * Charakteristika žáka s tělesným postižením. • Legislativní vymezení vzdělání • Obecná charakteristika podpůrných opatření. • Podpůrná opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení a závažného onemocnění. • Oblast podpory: Organizace výuky. • Oblast podpory: Modifikace vyučovacích metod a forem. • Oblast podpory: Intervence. • Oblast podpory: Pomůcky. • Oblast podpory: Úpravy obsahu vzdělávání. • Oblast podpory: Hodnocení. • Oblast podpory: Příprava na vyučování. • Oblast podpory: Podpora sociální a zdravotní. • Oblast podpory: Práce s třídním kolektivem. • Oblast podpory: Úprava prostředí.
- Literatura
- povinná literatura
- Čadová, E., a kol. (2012) Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb, Část II. Diagnostické domény pro žáky s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: PdF UP.
- doporučená literatura
- Opatřilová, D., Zámečníková, D. (2014) Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. 1. vyd. Brno, Elportál, Brno: Masarykova univerzita.
- Opatřilová, D. (2014) Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Elportál.
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 1. dotisk 2., přepr. a rozš. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 150 s. ISBN 978-80-210-5266-6. info
- FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 222 s. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 stran. ISBN 9788021045750. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 146 s. ISBN 8021038195. info
- Výukové metody
- Seminář, příklady dobré praxe, diskuse s odborníky.
- Metody hodnocení
- Docházka: 50%. Ústní zkouška: obhajoba případové studie žáka se tělesným postižením se zaměřením na podpůrná opatření. Nebo - písemný test, 10 otevřených otázek. Pro splnění je nutných 75 % správných odpovědí. Student bude charakterizovat všech 10 oblastí podpůrných opatření, vypracuje případovou studii žáka se speciálními vzdělávacími potřebami se zaměřením na aplikaci podpůrných opatření.
- Informace učitele
- Interaktivní účast na konzultaci, samostudium odborné literatury, tvorba případové studie.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/SPkK62