SPkK62 Podpůrná opatření u jedinců s tělesným postižením

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s koncepcí podpůrných opatření; vysvětlit a popsat stupně podpůrných opatření u žáků s tělesným postižením, které se poskytují v běžných základních školách v rámci inkluzivního vzdělávání.
Výstupy z učení
Očekávané výstupy: • student se orientuje v nové školské legislativě; • dokáže charakterizovat podpůrná opatření u žáků s tělesným postižení a závažným onemocněním v inkluzivním prostředí školy; •je schopen vytvořit plán pedagogické podpory nebo individuální vzdělávací plán.
Osnova
  • Hlavní témata (osnova): * Charakteristika žáka s tělesným postižením. • Legislativní vymezení vzdělání • Obecná charakteristika podpůrných opatření. • Podpůrná opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení a závažného onemocnění. • Oblast podpory: Organizace výuky. • Oblast podpory: Modifikace vyučovacích metod a forem. • Oblast podpory: Intervence. • Oblast podpory: Pomůcky. • Oblast podpory: Úpravy obsahu vzdělávání. • Oblast podpory: Hodnocení. • Oblast podpory: Příprava na vyučování. • Oblast podpory: Podpora sociální a zdravotní. • Oblast podpory: Práce s třídním kolektivem. • Oblast podpory: Úprava prostředí.
Literatura
    povinná literatura
  • Čadová, E., a kol. (2012) Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb, Část II. Diagnostické domény pro žáky s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: PdF UP.
    doporučená literatura
  • Opatřilová, D., Zámečníková, D. (2014) Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. 1. vyd. Brno, Elportál, Brno: Masarykova univerzita.
  • Opatřilová, D. (2014) Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Elportál.
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 1. dotisk 2., přepr. a rozš. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 150 s. ISBN 978-80-210-5266-6. info
  • FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 222 s. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 stran. ISBN 9788021045750. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 146 s. ISBN 8021038195. info
Výukové metody
Seminář, příklady dobré praxe, diskuse s odborníky.
Metody hodnocení
Docházka: 50%. Ústní zkouška: obhajoba případové studie žáka se tělesným postižením se zaměřením na podpůrná opatření. Nebo - písemný test, 10 otevřených otázek. Pro splnění je nutných 75 % správných odpovědí. Student bude charakterizovat všech 10 oblastí podpůrných opatření, vypracuje případovou studii žáka se speciálními vzdělávacími potřebami se zaměřením na aplikaci podpůrných opatření.
Informace učitele
Interaktivní účast na konzultaci, samostudium odborné literatury, tvorba případové studie.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022.