SPkK64 Podpůrná opatření u jedinců se zrakovým postižením

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Absolvování základů oftalmopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s výchovou a vzděláváním žáků s postižením zraku, didaktickými doporučeními a specifiky v závislosti na druhu a stupni postižení zraku. Dále budou posluchači seznámeni s podpůrnými opatřeními pro žáky se zrakovým postižením a speciálními vzdělávacími potřebami dětí, žáků a studentů se ztrátou nebo s oslabeným viděním.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a popsat potřebná opatření pro podporu žáků s postižením zraku ve školním prostředí se zaměřením na věk a stupeň zrakového postižení;
- aplikovat v praxi analýzu potřeb žáků s postižením zraku s využitím Katalogu podpůrných opatření;
- rozumět jednotlivým stupňům podpůrných opatření stanovených pro žáky s postižením zraku;
- orientovat se v nabídce a využívání speciálních pomůcek pro podporu samostatnosti a vzdělávacího procesu u žáků s oslabeným viděním a nevidomých;
Osnova
  • Rozvoj kompenzačních smyslů u dítěte s těžkým postižením zraku před zahájením povinné školní docházky a předbraillská příprava. • Spolupráce školských poradenských zařízení se školou v rámci oftalmopedické intervence a podpory žáků s postižením zraku. • Platná legislativa související s realizací podpůrných opatření u dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – u žáků se zrakovým postižením. • Edukační prostředí pro žáka s postižením zraku v závislosti na věku a na stupni postižení. • Pedagogická diagnostika žáka se zrakovým postižením a oblasti podpory v procesu edukace. • Poradenská zařízení a poskytovatelé služeb pro zajištění efektivní edukace žáka s postižením zraku se zaměřením na jeho věk. • Podpůrná opatření a jejich stupně u cílové skupiny žáků se zrakovým postižením. • Personální podpůrná opatření poskytovaná dle platné legislativy (asistent pedagoga, další pedagog, speciální pedagog a jejich role ve vzdělávání žáků se zrakovým postižením). • Podpůrná opatření materiálního charakteru poskytovaná dle platné legislativy (speciální učebnice, pomůcky a kompenzační pomůcky). • Podpůrná opatření zaměřená na úprava pracovního prostředí a sociální podporu žáků a studentů se zrakovým postižením (úprava školního mikroprostoru a makroprostoru, principy zrakové hygieny, externí poskytovatelé služeb pro osoby se zrakovým postižením). • Specifické kompetence a strategie žáka s postižením zraku v oblasti samostatnosti a sebeobsluhy, edukace a profesní přípravy v závislosti na stupni postižení. • Individuální vzdělávací plán (IVP) pro žáka s postižením zraku – charakteristika a skladba IVP, tvorba IVP, spolupráce se školou a školskými zařízeními při tvorbě IVP. • Intervence a poradenství v oblasti speciálních vzdělávacích potřeb žáka s postižením zraku – didaktická doporučení. • Speciálněpedagogická intervence a poradenství u dětí a žáků s poruchami binokulárního vidění. • Profesní orientace, profesní příprava a kariérní poradenství u žáků a studentů s postižením zraku – speciálněpedagogická podpora, poradenství.
Literatura
    povinná literatura
  • RÖDEROVÁ, Petra. Specifika ve vzdělávání žáků se zrakovým postižením. In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Specific Features in Teaching Pupils with Special Educational Needs in an Inculusive Learning Environment in Primary Schools. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 155-171. ISBN 978-80-210-6646-5. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Pavla PITNEROVÁ, Marie VÍTKOVÁ, Lucie PROCHÁZKOVÁ, Dagmar PŘINOSILOVÁ, Petra RÖDEROVÁ, Barbora BOČKOVÁ, Jiřina KLENKOVÁ a Lenka DOLEŽALOVÁ. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2013, 259 s. ISBN 978-80-7315-243-7. info
  • RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 125 s. ISBN 9788073151454. info
    doporučená literatura
  • RÖDEROVÁ, Petra. Edukace osob se zrakovým postižením v osobnostním pojetí. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 203 s. ISBN 978-80-210-8091-1. info
  • VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
  • VRUBEL, Martin. Vidí váš žák na tabuli? aneb Nepozornost může být způsobena i zrakovou vadou. Komenský. Masarykova univerzita, 2013, roč. 137, č. 03, s. 30-33. ISSN 0323-0449. info
  • RÖDEROVÁ, Petra. Edukace a profesní příprava osob se zrakovým postižením. In Pipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozšíř. vyd. Brno: Paido Brno, 2010, s. 273-288. ISBN 978-80-7315-198-0. info
Výukové metody
Výuka formou semináře, diskuse, videa
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení - úspěšné složení závěrečné zkoušky, seminární práce. Účast min. 70%.
Informace učitele
Základnním zdrojem informací je Katalog podpůrných opatření k dispozici na webu nebo v tištěné podobě: JANKOVÁ, Jana. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4649-3.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022.