PdF:SPp541 Krizová intervence - Informace o předmětu
SPp541 Krizová intervence
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 6 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 12. 12. 8:00–13:50 učebna 52, So 19. 12. 8:00–13:50 učebna 53
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (Specializace 3 - poruchy chování) (program PdF, N-SPZP)
- Speciální pedagogika (Specializace 6 - speciální andragogika) (program PdF, N-SPZP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout účastníkovi prostor pro zvládnutí základních strategií krizové intervence, umožnit mu získat znalosti a pomoci začít rozvíjet praktické dovednosti využitelné při přímé práci s klienty. Student by se po absolvování předmětu měl orientovat v problematice krizové intervence a telefonické krizové intervence. Měly by být schopen uchopit poradenský proces při práci s člověkem v krizi. Absolvování tohoto kurzu je vhodným doplňkem pro přípravu studentů do každodenní praxe v širokém spektru sociálních služeb.
- Výstupy z učení
- Student zvládne aplikovat metodu krizové intervence v základním okruhu odborných témat a získané dovednosti umí používat při práci s klientem v telefonické krizové intervenci (TKI) a krizové intervenci tváří v tvář (KI);
Uplatňuje dovednosti pro efektivní komunikaci s klienty, jejich rodinami a širší vztahovou sítí;
Získá základní kompetence pro provázení člověka jeho krizí. - Osnova
- - Vymezení KI a TKI dle zákona o soc. službách.
- - Definice krize, vznik a rozvoj krizových situací, fáze krize, symptomy krize, odhad závažnosti krize, typy krizí
- - Druhy pomoci v krizových situacích, principy a fáze krizové intervence.
- - Techniky vedení rozhovoru, navazování a ukončování kontaktu.
- - Verbální a neverbální komunikace, rozdíly při vedení KI tváří v tvář a TKI.
- - Práce s emocemi v KI, využití práce s tělem v KI.
- - Jednání s úzkostným klientem, jednání s agresivním klientem – sebeobrana v KI.
- - Práce s emocemi v telefonickém kontaktu – pláč, agrese, panika.
- - Krizová intervence u dětí a dospívajících.
- - Krizová intervence u seniorů.
- - Rodinné a generační krize, krize partnerských vztahů - práce s rodinou v KI, vývojové krize.
- - Sexuální problematika, psychopatologie, závislosti.
- - KI u psychicky nemocných klientů.
- - Sociálně právní otázky.
- - Trauma, oběti trestných činů, domácí násilí, pronásledování, syndrom CAN.
- - Práce se suicidálním klientem, problematika truchlení a umírání.
- - Etické a teologické otázky v KI.
- - Prevence vyhoření, psychohygiena, supervize, intervize.
- Literatura
- povinná literatura
- VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence. 3. vyd. Praha: Portál, 2012, 543 s. ISBN 9788026202127. info
- BROŽ, Filip a Daniela VODÁČKOVÁ. Krizová intervence v kazuistikách. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 166 stran. ISBN 9788026208112. info
- doporučená literatura
- BAŠTECKÁ, Bohumila. Psychosociální krizová spolupráce. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 317 s. ISBN 9788024741956. URL info
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 4. vyd. Praha: Portál, 2000, 147 s. ISBN 807178429X. info
- Výukové metody
- V kurzu jsou využívány kombinace teoretických a praktických bloků. Témata a jednotlivé techniky jsou přizpůsobeny aktuálním požadavkům studentů dle jejich zaměření. Během výuky jsou zohledněny zkušenosti studentů z praxe a jejich očekávání.
- Metody hodnocení
- Test, řešení modelové situace
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/SPp541