TI9001 Techniky a materiály v práci speciálního pedagoga

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jitka Šťastná (cvičící)
Mgr. Petr Vybíral, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Petr Vybíral, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
TI9001/ONLINE_VYUKA: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Šťastná
TI9001/01: St 12:00–13:50 učebna 47, J. Šťastná
TI9001/02: St 14:00–15:50 učebna 47, J. Šťastná
TI9001/1_BLOKOVA_STREDA: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Šťastná
TI9001/2_BLOKOVA_STREDA: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Šťastná
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání vědomostí a dovedností práce s prvky lidových tradic a řemesel v rozsahu vzdělávací oblasti Člověk a svět práce. Ve cvičeních se studenti seznámí s lidovými tradicemi a řemesly v jednotlivých regionech probíhajících v průběhu kalendářního roku. Tyto znalosti pak aplikují při realizaci zvykoslovných (obyčejových) předmětů z přírodnin a technických materiálů. Dále si student osvojí zásady práce s pracovními pomůckami a nástroji a bezpečnosti a hygieny práce v pracovním vyučování.
Výstupy z učení
Studenti: Orientují se v lidových tradicích a řemeslech vhodných k aplikaci do pracovního vyučování. Navrhnou a popíšou pracovní pomůcky a nástroje používané při tvorbě zvykoslovných předmětů. Vysvětlí zásady bezpečnosti a hygieny práce. Zhotoví zvykoslovné (obyčejové) předměty inspirované tradičními řemesly a lidovými zvyky.
Osnova
  • Sylabus cvičení: Možné výrobky : origami, miska z papírmašé, dřevěná razítka, potisk a dekor látkových tašek, čepička z vlněné příze, tašky (obaly) na mobil či tablet z plsti, zápisník s dřevěnými deskami, domácí kosmetika, ježeček z kávových zrn, domečky z polymerní hmoty (svícen /váza/ stojánek / dóza na drobnosti), pompom koberečky, oplétaná sklenice sisalem coby váza, betonové květináče, svícny ze sádry, kovová vykrajovátka, formičky na odlévání čokolády, (křišťálová pryskyřice) a mnoho dalšího. 1. - 4. týden: Práce s přírodními materiály, tematické využití technik podle ročních období. 5. - 8. týden: Práce s papírem - skládání, stříhání, modelování, pletení a dekorování z papíru. 9. - 12. týden: Práce s technickými materiály – techniky drátování a oplétání, vakuování, polymerové hmoty.
Literatura
  • VONDROVÁ, Petra. Výtvarné náměty pro čtvero ročních období : pro děti ve věku od 4 do 10 let. Vydání čtvrté. Praha: Portál, 2016, 157 stran. ISBN 9788026211457. info
  • VONDROVÁ, Petra. Tvoříme z věcí kolem nás : pop-art pro děti. Brno: Computer Press, 2004, 41 s. ISBN 8025111490. info
  • KARPETOVÁ, Barbara a Kateřina ŽALSKÁ. Nenuda : v duchu českých tradic. Photo by Pavel Štecha. 1. vyd. Praha: Prostor, 1996, 55 s. ISBN 8085190397. info
Výukové metody
Praktická cvičení.
Metody hodnocení
Ve cvičení studenti aplikují získané vědomosti a teoretické poznatky na cvičných výrobcích.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.