PdF:VIm038 Alternativní umělecko-pedagogi - Informace o předmětu
VIm038 Alternativní umělecko-pedagogické projekty
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VIm038/01: Po 13:00–14:50 ateliér 18A, H. Stehlíková Babyrádová
- Předpoklady
- Předmět je určen studentům magisterské formy studia. Předmět tvoří teoretický i praktický základ při přípravě umělecko-pedagogických projektů.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství výtvarné výchovy a vizuální tvorby pro základní a střední školy (program PdF, N-VV2S)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání poznatků a dovedností potřebných ke koncepci pedagogických projektů inspirovaných současným výtvarným uměním. Studenti je v semináři vedeném formou diskurzu dána možnost rozvíjet návrh modelu projektu určeného různým cílovým skupinám (děti, středoškolská mládež, hendikepovaní, senioři, psychotici atd.). V průběhu lekcí jsou tyto projekty experimentálně modelovány v praktických etudách, které jsou průběžně reflektovány a propojovány v celek. Projekty jsou kontextualizovány s obsahy participativních projevů současných českých a zahraničních umělců.
- Výstupy z učení
- Student se bude orientovat v oblasti současného umění. Bude schopen navrhnout umělecko-pedagogický projekt. Bude schopen prakticky realizovat výtvarnou etudu.
- Osnova
- 1. Průzkum podnětů ze současného umění – osobnosti, projekty, výstavy, akční umění. 2. Zpracování výsledků průzkumu do podoby motivační dokumentace (fotografie, videa, texty). 3. Realizace praktických etud. 4. Zkoncipování umělecko-pedagogického projektu určeného pro vybranou cílovou skupinu. 5. Prezentace a obhajoba autorského projektu
- Literatura
- SCERANKOVÁ, Pavla a ZÁLEŠÁK, Jan. Pavla Sceranková. V Brně: Dexon Art ve spolupráci s galerií OFF/FORMAT, 2012. 107 s. ISBN 978-80-904271-4-3.
- HAMILTON, Peter, ed. Visual research methods. London: Sage, 2006. 4 sv. (1664 s.). Sage benchmarks in social research methods. ISBN 1-4129-0151-0.
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Expresivní terapie se zaměřením na výtvarný a intermediální projev. první. Brno: Barrister Principal a Vydavatelství MU, 2016, 158 s. svazek. ISBN 978-80-7485-111-7. info
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, Petra ŠOBÁŇOVÁ, Timotej BLAŽEK, Jana MUSILOVÁ, Jiří SOSNA a Lucie TIKALOVÁ. Téma - akce - výpověď : projektová metoda ve výtvarné výchově. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 183 stran. ISBN 9788024445069. info
- VEJRYCHOVÁ, Radka, Barbora SVÁTKOVÁ, Lenka REMSOVÁ, Hana STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Marie PAVLOVSKÁ, Martina KUROWSKI a Jan BUCHTA. Multikulturní výchova cestou výtvarné a dramatické dílny. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 113 s. ISBN 978-80-210-6653-3. URL info
- ZÁLEŠÁK, Jan. Umění spolupráce. Praha - Brno: Akademie výtvarných umění - Masarykova univerzita, 2011, 292 s. Edice VVP AVU sv. 4. ISBN 978-80-210-5707-4. URL info
- BELLÓN AGUILERA, José Luis. Haywood, Louise M. & Vasvári, Louise O. (eds.) (2004), A Companion to the Libro de Buen Amor, Woodbridge: Tamesis. ISBN: 1-85566-094-6. 231 pp. Una breve resena y dos apuntes críticos. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2010, 5 s. Studia romanistica, roč. 10, č. 2, s. 143-147. ISSN 1803-6406. URL info
- Interactions :case studies of art works created in art therapy sessions and their implications for practical methodology. Edited by Hana Stehlíková Babyrádová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 22 s. ISBN 9788021049987. info
- Výukové metody
- diskuze nad tématy, seminář, praktická realizace
- Metody hodnocení
- Student předloží návrh autorského umělecko-pedagogického projektu určeného konkrétní cílové skupině ve formě prezentace myšlenkové mapy zpracované v některém z prezentačních programů. Návrh obsahuje 5 normostran textu a nejméně 30 fotografií nebo 5 videí dokumentujících částečné ověření záměru. Student obhajuje projekt před skupinou.
- Informace učitele
- www.babyradovahana.cz - viz. odborná literatura v pdf
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/VIm038