VZkB11 Biologie člověka a základy zdravovědy 1

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Hana Janošková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející)
Zbyněk Cincibus (pomocník)
Petra Ludvová Hašková, DiS. (pomocník)
Garance
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VZkB11/01: Pá 16. 10. 9:00–11:50 učebna 36, Pá 30. 10. 9:00–11:50 učebna 42, Pá 27. 11. 9:00–11:50 učebna 21, Pá 11. 12. 10:00–12:50 učebna 21, L. Adámková, H. Janošková, J. Reissmannová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
K cílům předmětu patří získání základních poznatků o stavbě a funkci lidského organismu, podání přehledu ontogenetických období, základních infekčních onemocnění a důležitých neinfekčních chorob hromadného výskytu v dětském věku (srdečně-cévní, metabolická a nádorová onemocnění,alergie, osteoporóza). Předmět přináší syntetické informace z oblasti medicínských oborů upravené pro potřeby posluchačů pedagogické fakulty. Tyto poznatky jsou skloubeny se zásadami dobré pedagogické praxe, s důrazem na samostatné a zodpovědné rozhodování pedagoga v případě ohrožení zdraví či života dítěte. Důraz je kladen na holistické pojetí zdraví a včasné rozpoznání jeho poruch a preventivní opatření.
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto předmětu bude student: schopen vysvětlit souvislosti mezi ontogenetickými obdobími a typickými onemocněními daného věku; posoudit rizikové faktory v dětském věku a dospívání; orientovat se v problematice etiologie, prevence a léčby nemocí dětského věku; vysvětlit příznaky a příčiny stavů ohrožujících zdraví a život děti i dospělých a navrhne preventivní opatření vzniku chronických neinfekčních chorob; poznat nejčastější poruchy ve struktuře a funkci regulačních soustav a chápe důsledky těchto poruch pro výkonnost lidského jedince, zejména v dětském věku; získané znalosti dokáže student využívat v pedagogické práci a při výchově dětí; chápat specifické potřeby dětského organismu;
Osnova
  • Obsah přednášek: 1. a 2. Základní pojmy, růst a vývoj, rozdělení ontogenetického vývoje, sekulární trend. Prenatální vývoj (oplození, rýhování, embryonální období, embryopatie, plodové období, plod, plodové obaly, plodová voda, placenta, fetopatie, těhotenství, mnohočetná těhotenství, rizikové těhotenství).
  • 3. a 4. Porod (doby porodní, porodní plán, porodnice, porod doma). Vrozené vývojové vady. Novorozenec (charakteristika fyziologického a rizikového novorozence), nemoci dětského věku.
  • 5. a 6. Kojenec (charakteristika kojence, kojení a jeho význam). Batole (charakteristika batolete), nemoci dětského věku.
  • 7. Předškolní věk (charakteristika předškoláka, dentice, školní zralost). Mladší školní věk (charakteristika mladšího školáka). Starší školní věk (charakteristika staršího školáka), nemoci dětského věku.
  • 8. a 9. Adolescence a puberta (fáze puberty, hormonální aktivita v pubertě). Nemoci dětského věku. Další vývojová období (dospělost, zralost, střední věk, stáří)
  • 10. a 12. Biologické zákonitosti (vývoj orgánů, posouzení tělesného vývoje dítěte, typy tělesné stavby, současné vývojové změny). Hierarchie živých soustav, buňka, tkáň. Stavba a funkce jednotlivých orgánových soustav.
  • Obsah cvičení: 1. a 2. Oplození a prenatální vývoj člověka - výukový videopořad s doplňkovým výkladem, diskuse.
  • 3. a 4. Porod - výukový videopořad s doplňkovým výkladem, vyšetřování těhotných, základy prenatální diagnostiky.
  • 5. a 6. Asistovaná reprodukce, problematika dárcovství oocytů, videopořady s výkladem a diskusí. Ukázky z teratologie – demonstrace, portály k prevenci vrozených vývojových vad.
  • 7. - 8. Předškolní a školní věk – vliv školního prostředí na zdraví žáků; školní nábytek – vady páteře, vady zraku – základní vyšetřovací metody; vliv obuvi na klenbu nohy – vyšetření klenby nohy.
  • 9. Alergie v dětském věku a škola.
  • 10. Adolescence a puberta – výukový videopořad s doplňkovým výkladem, diskuse.
  • 11. Exkurze – anatomické muzeum. 12. Exkurze – transfuzní stanice.
Literatura
    povinná literatura
  • https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2782
  • MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Druhé vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016, 269 stran. ISBN 9788024633572. info
  • Biologie pro psychology a pedagogy. Edited by Jan Šmarda. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 420 s. ISBN 8071789240. info
    doporučená literatura
  • VOLF, Vladimír a Hana VOLFOVÁ. Pediatrie I pro 2. ročník středních zdravotnických škol. 3., dopl. vyd. Praha: Informatorium, 2003, 112 s. ISBN 8073330210. info
  • VOLF, Vladimír a Hana VOLFOVÁ. Pediatrie 2 : pro 3. ročník středních zdravotnických škol. 3. dopl. vyd. Praha: Informatorium, 2003, 240 s. ISBN 8073330237. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a cvičení. Přednášky jsou zpracovány formou prezentací a doplněné odkazy na doporučenou studijní literaturu a internetové zdroje. Dílčí témata cvičení jsou prezentována pomocí didaktických prostředků a pomůcek.
Metody hodnocení
Zpracování a prezentace zadaných seminárních úkolů, závěrečný znalostní test.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022.