PdF:XCJk05 Did. lit. vých s refl. praxí - Informace o předmětu
XCJk05 Didaktika literární výchovy s reflektovanou praxí
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/0/1. 12 konzultací. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XCJk05/01: Pá 23. 10. 8:00–11:50 učebna 5, Pá 30. 10. 16:00–19:50 učebna 24, Pá 20. 11. 16:00–19:50 učebna 5, J. Zítková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Předmět kombinuje seznámení s obecnou teorií didaktiky literární výchovy s aplikací literárněvýchovných postupů na specifické podmínky práce v mateřské škole. Studenti si v předmětu osvojují především různorodé aktivity interpretačního, reprodukčního a tvořivého charakteru při práci s uměleckou literaturou. Součástí předmětu je reflexe studentské praxe formou analýzy konkrétních činností.
- Výstupy z učení
- Student porozumí základním teoretickým otázkám didaktiky literární výchovy, bude znát spektrum možností praktických (interpretačních, reprodukčních, tvořivých) aktivit při literárněvýchovné práci s uměleckou literaturou. Bude schopen tyto poznatky aplikovat v literárněvýchovných činnostech v mateřské škole a kriticky zhodnotit vlastní literárněvýchovné postupy.
- Osnova
- 1. Didaktika literární výchovy jako vědní disciplína. Místo literární výchovy v předškolní přípravě dětí, její obsah a cíle ve vztahu k oblastem předškolního vzdělávání. 2. Literatura jako zprostředkovaná zkušenost a prostředek osobnostního rozvoje. Čtenářská, literární a kulturní gramotnost a počátky jejich rozvoje v mateřské škole, vytváření čtenářských návyků. 3. Specifika procesu recepce literárního textu dětmi předškolního věku. Výběr textů pro práci s dětmi předškolního věku, role literatury v emocionálním a sociálním rozvoji dítěte 4. Příprava učitele mateřské školy na práci s uměleckým textem, řízená literární komunikace. 5. Funkce a metody motivace k literárněvýchovným aktivitám. Podstata a funkce didaktické interpretace. 6. Ucelený přehled metod didaktické interpretace a jejich modifikace v podmínkách mateřské školy. Podstata a funkce didaktické interpretace. 7. Interpretační práce s poezií pro předškolní věk (ukázka postupu). 8. Interpretační práce s vybranými prozaickými žánry (ukázka postupu). 9. Reprodukční činnosti, dětský přednes 10. Tvořivé činnosti při práci s literaturou, slovesné, výtvarné. Herní činnosti jako součást literárněvýchovných aktivit. 11. Práce s ilustrací dětských knih. Dramatizace, prvky dramatické výchovy v práci s literárním textem. 12. Návaznost literárněvýchovných aktivit v počátečních ročnících základní školy.
- Literatura
- Souhrnná prezentace dostupná v IS - učební materiály.
- KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. 2. vyd. Praha: Portál, 2010, 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9. info
- VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. druhé, přepracované vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 79 s. ISBN 80-210-3860-8. info
- BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2002, 106 stran. ISBN 8072381822. info
- CHALOUPKA, Otakar. Rodina a počátky dětského čtenářství. 1. vydání. Praha: Victoria Publishing, 1995, 103 stran. ISBN 8085865408. info
- CHALOUPKA, Otakar. Škola a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 101 s. ISBN 8085865416. info
- HAVLÍNOVÁ, Miluše. Knížka pro rodiče o knížkách pro děti. 2. rozš. vyd. Praha: Albatros, 1987, 111 s. URL info
- KÁDNEROVÁ, Božena. Metodika literární výchovy v mateřské škole. Praha: SPN, 1982, 111 s. info
- Výukové metody
- Typ výuky: konzultace Metody: přímá práce s literárními texty - přípravná a didakticky transformovaná, diskuse nad vybranými otázkami oboru, sebereflexe
- Metody hodnocení
- Způsob ukončení: kolokvium Požadavek na ukončení předmětu a hodnocení: Písemná práce teoreticko-praktického charakteru jako východisko kolokvia. Podrobné požadavky jsou zveřejňovány ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/XCJk05