XGEp01 Praktikum k poznávání společnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Tereza Češková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta (50,00 %), Katedra geografie – Pedagogická fakulta (50,00 %)
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XGEp01/01: Čt 10:00–11:50 učebna 5a, M. Jireček, D. Mísařová
XGEp01/02: Čt 8:00–9:50 učebna 5a, M. Jireček, D. Mísařová
XGEp01/03: Čt 12:00–13:50 učebna 5a, M. Jireček, D. Mísařová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům komplexní pohled na problematiku výuky společenskovědních témat v prostředí mateřské školy. Studenti by měli získat představu o společenskovědních tématech jako zajímavé a podnětné oblasti umožňující vlastní bádání a experimentování dětí. Během jednotlivých cvičení se studenti seznámí s odborným společenskovědním základem a nejčastějšími koncepty a miskoncepty vybraných témat a současně s postupy využívajícími rozmanité výukové metody, formy a prostředky, které umožní dětem tyto oblasti objevovat a vytvářet si vlastní představu o sobě a okolním světě.
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
  • vybrat vhodná témata umožňující zkoumání a objevování dětmi předškolního věku a navrhnout činnosti, které budou dostatečně názorné a přitom pro děti bezpečné;
  • kriticky zhodnotit dostupné didaktické metodiky a náměty, pro svou pedagogickou praxi vybírat nebo vytvářet náměty pro činnosti s ohledem na odbornou správnost, přiměřenost a bezpečnost;
  • vést děti k aktivnímu poznávání krajiny, lidských výtvorů a tradic v bezprostředním okolí, na základě činností založených na prožitku budovat u dětí vztah k místu bydliště;
  • ocenit význam jednoduchých činností využívajících pozorování, manipulaci s předměty, vyprávění a dramatizaci poznávacích schopností, komunikačních dovedností, pracovních návyků a vztahu k místu bydliště, vhodně tyto činnosti zařazuje do výuky v MŠ.
  • Osnova
    • 1) Krajina a její vnímání 2) Naše obec 3) Česká republika – reálie 4) Planeta Země, svět, národy a kultury světa 5) Počasí a podnebí, koloběh vody, roční období v životě člověka 6) Cesta do pravěku 7) Historické předměty 8) Zvyky a tradice 9) Oblečení a móda v minulosti a dnes 10) Dopravní prostředky 11) Bezpečnost (policie, hasiči, záchranáři) 12) Povolání a řemesla
    Literatura
      doporučená literatura
    • SYSLOVÁ, Zora a Veronika RODOVÁ. Předškolní vzdělávání v teorii a praxi. Jaká je současná situace v České republice a zahraniční východiska pro vzdělávání u nás. 2014. info
    • MLČOCHOVÁ, Markéta. Neobyčejný rok předškoláka : hry pro předškolní děti s kalendáriem významných událostí. Illustrated by Edita Plicková. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 158 stran. ISBN 9788026201847. info
    Výukové metody
    Teoretická příprava + diskuse, modelové ukázky.
    Metody hodnocení
    Student navrhne, realizuje a reflektuje odborně správnou a úrovni žáků přiměřenou výuku témat o společnosti s využitím rozmanitých organizačních forem, výukových metod a didaktických prostředků.
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každoročně.
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.