PdF:ZS1MK_DIVZ Didaktika pro int. vědní zákl. - Informace o předmětu
ZS1MK_DIVZ Didaktika pro výuku o přírodě a společnosti
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/0/.3. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základních škol (program PdF, C-CV)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na získání základní orientace v ukotvení předmětů vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na 1. stupni základní školy, ale také specifickým požadavkům při výuce přírodovědných a společenskovědných témat z hlediska organizačních forem, výukových metod, didaktických prostředků, didaktických principů (regionální princip) a především aktuálním trendům ve využívání konstruktivistického a neurovědního přístupu ve výuce těchto předmětů.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět •, • struktuře vzdělávacích obsahů, • specifickým vyučovacím metodám, formám a prostředkům. Na konci výuky předmětu bude student schopen: - rozumět a vhodně formulovat vzdělávací cíle ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti - rozliší výhody a nevýhody různých organizačních forem ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti, vhodně je aplikuje do své výuky - ve výuce využívá rozmanité výukové metody (pozorování, experiment, práce s mapou/atlasem, determinace pomocí atlasu/určovacího klíče, práce s obrazem, vyprávění, …) a vhodně je zařazuje do různých fází vyučovací hodiny - samostatně připraví odborně správné didaktické prostředky do výuky využívající informace z regionu místa bydliště či pedagogického působiště - připraví, vyhodnocuje a využívá nástroje k diagnostice žákovských prekonceptů, znalostí, postojů a pracovních návyků.
- Osnova
- 1. Zařazení předmětů v současných vzdělávacích programech. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program – Člověk a jeho svět. 2. Prekoncepty – význam a diagnostika, využití ve výuce 3. Transmisivní vs. konstruktivistický a neurovědní přístup ve výuce předmětů o člověku, přírodě a spolčenosti 4. Učebnice základní přehled, kritéria hodnocení a výběr. 5. Didaktické prostředky - vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. 6. Organizační formy specifické ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti (terénní výuka, výuka na školním zahradě, výuka v laboratoři, beseda, exkurze, …) 7. Výukové metody – slovní (vyprávění, práce s textem, …) 8. Výukové metody – názorně demonstrační (pozorování, práce a mapou/obrazem, …) 9. Výukové metody – dovednostně-praktické – práce s měřidly, práce s určovacím klíčem, … 10. Alternativní metody, badatelsky orientovaná výuka, integrovaná tematická výuka, projekty 11. Diagnostika a hodnocení ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti 12. Výchovné hodnoty ve výuce předmětů o člověku, přírodě a společnosti (složka rozumová,mravní, pracovní, tělesná, estetická, ekologická), návaznost na průřezová témata a klíčové kompetence
- Literatura
- doporučená literatura
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 247 s. ISBN 8086473457. info
- Výukové metody
- teoretická příprava + diskuse, skupinový projekt
- Metody hodnocení
- písemný test
- Další komentáře
- Předmět je vyučován naposledy.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/ZS1MK_DIVZ