PdF:Ze0112 Půda a biota Země - Informace o předmětu
Ze0112 Půda a biota Země
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Radek Durna (přednášející)
prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc. (přednášející)
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící) - Garance
- prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- St 8:00–8:50 učebna 1
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
Ze0112/02: Čt 11:00–11:50 učebna 54, R. Durna, J. Kolejka
Ze0112/03: Po 10:00–10:50 učebna 54, R. Durna, J. Kolejka - Předpoklady
- Úvodem se předpokládají středoškolské pedologické a biologické znalosti a základy terminologie těchto oborů.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Zeměpis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Zeměpis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-ZE3S) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o pedologii a biogeografii jako přírodovědných disciplinách. V části týkající se pedologie bude představeny nezbytné informace o roli půdy v životním prostředí, jejích základních stavebních součástech a diagnostických vlastnostech. Získání přehledu o klasifikaci půd ČR a jejich rozmístění. Zdůrazněny budou možnosti předání základních poznatků žákům ZŠ. Naučit studenty sestavování odborného půdně geografického regionálního textu s ohledem na geologickou stavbu a reliéf.
- Výstupy z učení
- Studenti jsou schopni rozlišit základní půdní typy a druhy a hodnotit je podle významu pro vývoj přírody a hospodářské využití. V biogeografii budou studenti seznámeni s obsahem hlavních pojmů, základními vlastnostmi živé hmoty, rolí organismů v prostředí,vztahy orgamismů s faktory prostředí. Demonstrovány budou hlavní skupiny životních forem rostlin a biogeografické členění Země.
- Osnova
- 1. Pedologie a pedogeografie jako vědecká disciplína: Objekt, předmět, členění, metody.
- 2. Půdy v životním prostředí.
- 3. Hlavní složky a vlastnosti půd.
- 4. Diagnostické znaky půd.
- 5. Klasifikace půd a jejich výskyt v ČR.
- 6. Didaktické využití pedogeografických a biogeografických poznatků s ohledem na geografické standardy a kurikulum, vč. RVP.
- 7. Hlavní pojmy biogeografie.
- 8. Základní vlastnosti živé hmoty.
- 9. Role organismů v prostředí.
- 10. Vztahy orgamismů a faktorů prostředí.
- 11. Hlavní skupiny životních forem rostlin.
- 12. Biogeografické členění Země.
- Literatura
- povinná literatura
- Fyzická geografie. II. Edited by Stanislav Horník. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. 319 s.
- MORAVEC, Jaroslav. Fytocenologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 1994, 403 s. ISBN 8020004572. info
- doporučená literatura
- TOMÁŠEK, Milan. Půdy České republiky. 3. vyd. Praha: Česká geologická služba, 2003. 67 s. ISBN 8070756071.
- PRACH, Karel, Milan ŠTECH a Pavel ŘÍHA. Ekologie a rozšíření biomů na Zemi. 1. vydání. Praha: Scientia, 2009, 151 stran. ISBN 9788086960463. info
- neurčeno
- Náhradní obsah: Náhradní obsah: VOKOUN JIří a kolektiv (2002): Příručka pro průzkum lesních půd. Taxonomický klasifikační systém půd ČR (Jan Němeček a kol.) v lesnické praxi. Ústav pro hospodářskou úpravu lesů. Brandýs nad Labem, 44 s.
- Brtnický Martin a kol. (2015): Půdní typy ČR. Mendelova univerzita v Brně, 88 s.
- BUCHAR, Jan. Zoogeografie. Illustrated by B. Holubec. 1. vyd. Praha: SPN, 1983. 199 s.
- HENDRYCH, Radovan. Fytogeografie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984. 220 s.
- Výukové metody
- Přednáška, seminář, samostatná práce studentů (sestavení půdní mapy okolí místa bydliště, kartometrické práce nad mapou aktuální vegetace okolí místa bydliště).
- Metody hodnocení
- Výuka je vedena formou přednášek. K úspěšnému zakončení je zapotřebí složit zkoušku. Pokud je písemná zkouška absolvována úspěšně, ústní není zapotřebí. Podmínkou připuštění ke zkoušce je včasné odevzdání vyučujícím signovaných elaborátů ze seminářů.
- Informace učitele
- Na začátku semestru je studentům zadán ke zpracování elaborát k půdnímu pokryvu území o rozsahu 7,5 x 7,5 km v měřítku 1:50 000 (optimálně stejné území, jaké zpracovávali v předmětu Reliéf a stavba Země). Mapa musí mít všechny kartografické náležitosti a potřebnou estetickou úpravu. Doprovodný text pak v úvodu mapované území lokalizuje po stránce administrativní a orografické. V základní části textu bude proveden popis půdního pokryvu daného území v souvislostech s geologickou stavbou a reliéfem. V závěru bude hodnocení významu daného půdního pokryvu, vystiženy jeho pravidelnosti a zvláštnosti, zhodnoceno jeho ohrožení. Elaborát sestávající z mapy na formátu A4 a textu o rozsahu max. 2 str. A4 (řádkování 1, velikost 12, Roman Times) a min. 1,5 str. A4 nutno odevzdat do odevzdávárny do konce 5. týdne semestru a synchronně na semináři vyučujícímu. Vyučující elaborát zkontroluje do 2 týdnů a vrátí studentovi k případným úpravám. Elaborát je možné opravovat pouze 1x a opravený třeba opět vložit do odevzdávárny do začátku posledního týdne před týdnem zápočtovým a současně vyučujícímu ke kontrole a hodnocení, NĚMEČEK, Jan, Miroslav KUTÍLEK a Libuše SMOLÍKOVÁ. Pedologie a paleopedologie. Vydání 1. Praha: Academia, 1990. 546 stran. ISBN 8020001530. BEDRNA, Zoltán. Environmentálne pôdoznalectvo. 1. vyd. Bratislava: VEDA vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 2002. 352 s. ISBN 8022406600. PELÍŠEK, Josef. BEDRNA, Zoltán. Environmentálne pôdoznalectvo. 1. vyd. Bratislava: VEDA vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 2002. 352 s. ISBN 8022406600.ýšková půdní pásmitost Střední Evropy. Praha: Academia, 1966, 368 s.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/Ze0112