PdF:Ze0114 Geoinformatika pro geografy 2 - Informace o předmětu
Ze0114 Geoinformatika pro geografy 2
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Hana Pokorná, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Radim Stuchlík, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Hana Pokorná, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Ze0114/01: Út 17:00–18:50 učebna 72, H. Pokorná, R. Stuchlík
Ze0114/02: Út 15:00–16:50 učebna 72, H. Pokorná, R. Stuchlík
Ze0114/03: Út 13:00–14:50 učebna 72, H. Pokorná, R. Stuchlík - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Zeměpis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Cvičení se soustřeďuje na rozvoj dovedností práce s geoinformačními technologiemi, s programem ArcGIS a jeho základními nástroji. Studenti získají znalosti o funkčnosti vybraných nástrojů pro práci s geografickými daty a dovednosti je využívat. Dílčí dovednosti pak procvičují souborně na tvorbě map.
- Výstupy z učení
- Student umí s porozuměním používat základní nástroje ArcGIS pro zpracování map, umí vkládat geografická data, upravovat je, vyhledat a vložit data z externích zdrojů, provede georeferenci dat, vybere a správně aplikuje vhodnou kartografickou metodu pro vizualizaci dat, sestavuje legendu a další kompoziční prvky mapy, provede nad geografickými daty jednoduché prostorové operace, umí zpracovat tematickou mapu z více zdrojů.
- Osnova
- Sylabus cvičení: 1. Úvod pro práce s GIS, základní představení programu ArcGIS, vkládání a vizualizace dat. 2. Vizualizace dat, vkládáni popisů. 3. Práce s atributovou tabulkou, editace tabulky, propojování tabulek, výpočty a dotazování. 4. Mapová kompozice v ArcGIS, práce s výkresem (Layout). 5. Kartogramy a kartodiagramy. 6. Sběr dat, tvorba vlastní mapy ze získaných dat. 7. Georeferencování dat. 8. Využívání geoportálů jako dalších zdrojů map. 9. Základy analýzy dat, prostorové operace. 10. a 11 Tvorba vlastní mapy. 12. Prezentace map.
- Literatura
- SVATOŇOVÁ, Hana, Irena PLUCKOVÁ, Hana SVOBODOVÁ, Kateřina MRÁZKOVÁ, Eduard HOFMANN, Jindřiška SVOBODOVÁ, Aleš RUDA a Marta ROMAŇÁKOVÁ. Mapujeme v krajině. 1. vyd. Brno: Muni Press, 2014, 116 s. ISBN 978-80-210-6798-1. info
- SVATOŇOVÁ, Hana, Kateřina MRÁZKOVÁ, Hana SVOBODOVÁ, Irena PLUCKOVÁ, Jindřiška SVOBODOVÁ, Aleš RUDA a Marta ROMAŇÁKOVÁ. Využití navigačních systémů ve školních environmentálních projektech. 1. vyd. Brno: Muni Press, 2014, 50 s. ISBN 978-80-210-7090-5. info
- SVATOŇOVÁ, Hana, Irena PLUCKOVÁ, Jindřiška SVOBODOVÁ, Hana SVOBODOVÁ, Aleš RUDA, Kateřina MRÁZKOVÁ a Marta ROMAŇÁKOVÁ. Svět a krajina pohledem z výšky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 115 s. ISBN 978-80-210-6263-4. info
- Výukové metody
- cvičení
- Metody hodnocení
- zpracování protokolů z dílčích cvičení, kladné hodnocení
- Informace učitele
- Využití v kurikulu Základní školy Předmět spadá primárně do vzdělávací oblasti „Člověk a příroda“, vzdělávací obor „Zeměpis“. Předmět se týká očekávaných výstupů tematického celku a) geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie b) přírodní obraz Země a z dalších tematických celků a) životní prostředí, b) terénní geografická, praxe a aplikace. Průřezová témata: environmentální výchova, výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Mezipředmětové vazby: matematika, fyzika, přírodopis.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/Ze0114