PdF:Ze0161 Didaktika geografie 3 - Informace o předmětu
Ze0161 Didaktika geografie 3
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Ze0161/01: Po 18:00–19:50 učebna 5a, P. Knecht
Ze0161/02: Čt 14:00–15:50 učebna 5a, P. Knecht - Předpoklady
- Předmět probíhá paralelně s učitelskou praxí a reflektivními semináři. Předmět syntetizuje a aplikuje poznatky získané při studiu dílčích geografických disciplín a předmětů z pedagogiky a psychologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZE2) (2)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem seminářů je (a)prezentovat kritický didaktický incident z autentické výuky (max. 20 min.), (b) prezentovat zajímavé aktivizační metody využitelné ve výuce zeměpisu, (c) prostřednictvím studia odborných textů se seznámit s vybranými vědeckými pracemi z oblasti DG a zaujímat k nim kritický postoj během diskuse s ostatními studenty na semináři.
- Výstupy z učení
- Na konci výuky předmětu bude student schopen:
s oporou o teorii popsat a kriticky zhodnotit, jak v reálné školní praxi probíhá výuka zeměpisu;
prostřednictvím samostatné deskriptivní, analytické a kriticko-hodnotící práce samostatně tvořit cíle a obsahy geografického vzdělávání;
Konfrontovat teorie geografického vzdělávání s praktickou realizací výuky zeměpisu;
rozpracovat cíle geografického vzdělávání do konkrétních a měřitelných cílových kategorií. - Osnova
- Kritický didaktický incident (teorie a praxe)
- Aktivizační metody využitelné ve výuce zeměpisu (teorie a praxe)
- Odborné texty a jejich kritické zhodnocení
- Literatura
- povinná literatura
- ŘEZNÍČKOVÁ, Dana a Tomáš MATĚJČEK. Úlohy ve výuce geografie. Vydání první. Praha: P3K, 2014, 95 stran. ISBN 9788087343463. info
- TRIPP, David. Critical incidents in teaching : developing professional judgement. Classic edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2012, xxv, 166. ISBN 9780415686273. info
- doporučená literatura
- LAMBERT, David a John MORGAN. Teaching geography 11-18 : a conceptual approach. 1st pub. Maidenhead: McGraw-Hill/Open University Press, 2010, xii, 180. ISBN 9780335234479. info
- neurčeno
- ROGERS, David. 100 ideas for secondary teachers : outstanding geography lessons. First published. London: Bloomsbury, 2017, x, 118. ISBN 9781472940995. info
- BEST, Brin a Steve PADGET. Secondary starters and plenaries geography : ready-to-use activities for teaching geography. London: Bloomsbury, 2014, xii, 162. ISBN 9781441110916. info
- LEEDER, Andy. 100 ideas for teaching geography. New York, N.Y.: Continuum, 2006, xi, 128. ISBN 0826485383. info
- Výukové metody
- Individuální, párová a skupinová práce s odbornými informačními zdroji. Skupinová diskuse. Samostatné studium odborné literatury.
- Metody hodnocení
- Písemné vypracování nebo ústní prezentace zadaných cvičení, jejich včasné odevzdání a schválení vyučujícím předmětu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/Ze0161