PdF:ZeC019 Integrovaná terénní výuka - Je - Informace o předmětu
ZeC019 Integrovaná terénní výuka - Jedovnice
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 16 hod. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Terénní výuka je komplexní výuková forma, která v sobě zahrnuje progresivní výukové metody (pokus, laboratorní činnosti, krátkodobé a dlouhodobé pozorování, projektová metoda, kooperativní metody, metody zážitkové pedagogiky…) a různé organizační formy výuky (vycházka, terénní cvičení, exkurze, tematické školní výlety – expedice…). Těžiště této výukové formy spočívá v práci v terénu – především mimo školu. Celou výukou se rovněž prolíná pohyb, jako prostředek terénního výzkumu a tím přispívá i ke zdravému životnímu stylu. V terénní výuce přitom nejde jen o získávání kvantitativních ukazatelů z terénního výzkumu, ale zejména o vnímání určitého místa i z jeho kvalitativní stránky.
- Výstupy z učení
- -Vyhledávat, analyzovat a interpretovat informace k dané lokalitě za účelem jejich didaktické transformace; -Zhodnotit dané místo/lokalitu s ohledem na bezpečnostní rizika, která jsou s touto výukovou formou spojená; -Navrhnout a realizovat jednotlivé učební úlohy pro žáky založené na aktivním poznávání krajiny a přírody (pozorování, práce s různými učebními pomůckami, orientace v krajině, panoramatický nákres, lokalizace místa pomocí GPS, ...); -Sestavit soubor učebních úloh a činností do formy krátkodobé i dlouhodobé terénní výuky a tuto výuku následně realizovat; -Navrhnout vhodné způsoby evaluace terénní výuky na úrovni znalostí, dovedností i postojů; -Využívat ve výuce regionální princip, tedy vybírat takové příklady učiva, které se váží ke konkrétním situacím a místům, které budou pro žáky srozumitelné zejména pro jejich využití v praktickém životě; -Kooperovat ve výuce. -Vybrat různé činností, které nelze naučit jen ve školním prostředí, dovede je v průběhu roku identifikovat a vhodně zařazovat do Školního vzdělávacího programu. -Navrhnout, realizovat a reflektovat odborně správné, věku žáků přiměřené různé formy terénní výuky, která má i velký mezioborový přesah a vede nejen k procvičování znalostí, ale zejména dovedností a postojů.
- Osnova
- Ověření různých typů venkovních aktivit zaměřených na jednotlivé tématické okruhy výuky geografie a dalších věd nebo společenských témat. Školení se koná v Jedovnicích na odborném pracovišti. Aktivity jsou zaměřeny na následující: 1. Naučit se, jak pracovat z geografickou charakteristikou malé oblasti. 2. Naučit se používat tyto geografické dovednosti v terénu: - Práce s kompasem a s různými druhy map, leteckých snímků a ortofotomap; - Vyhodnocování různých situací na základní mapě 1:10 000; - Tvorba výškového profilu a délka trasy z turistických map; - Zakreslení trasy do tematických map a konfrontace s realitou; - Tvorba a popis panoramatického náčrtu; - Srovnání změn v krajině pomocí historických a současných leteckých fotografií a konfrontace s realitou; - Sledování změn počasí; - Vytvoření fotodokumentace; - Práce s přírodními materiály; 3. Hledání nových vhodných činností, při kterých žáci mohou trénovat výše uvedené charakterizované dovednosti. 4. Vytváření pracovních listů a dalších materiálů.
- Literatura
- povinná literatura
- SVOBODOVÁ, Hana, Darina MÍSAŘOVÁ, Radek DURNA, Tereza ČEŠKOVÁ a Eduard HOFMANN. Koncepce terénní výuky pro základní školy : na příkladu námětů pro krátkodobou a střednědobou terénní výuku vlastivědného a zeměpisného učiva. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 101 stran. ISBN 9788021092457. info
- HOFMANN, E., MÍSAŘOVÁ, D., HERCIK, J. Interdisciplinární terénní výuka. http://civ.upol.cz/soubory/vystupy/teorie/Hofmann_et_al_2014.pdf
- HOFMANN, Eduard. Integrované terénní vyučování. 1. vyd. Brno: Paido, 2003. 1 sv. ISBN 8073150549.
- Výukové metody
- terénní cvičení
- Metody hodnocení
- Zpracování projektů.
- Informace učitele
- Pokyny jsou každoročně aktualizovány ve studijních materiálech.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/ZeC019