PdF:ZeP0154 Užitečná věda - klíč k udržite - Informace o předmětu
ZeP0154 Užitečná věda - klíč k udržitelnému rozvoji
Pedagogická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/0/3.3. 5 dnů. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Radek Durna (cvičící)
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
Mgr. Bc. Jiří Kelnar (cvičící)
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZE2) (2)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- V názvu se odráží nejen přesah vzdělávacích oblastí, ale i posun od zkoumání krajiny k řešení problémů v krajině pomocí znalostí a dovedností jednotlivých oborů, které směřují ke společnému závěru – trvalé udržitelnosti.
- Výstupy z učení
- Implementace získaných poznatků do tvorby školního kurikula.
- Osnova
- Ověření různých typů venkovních aktivit zaměřených na jednotlivé tématické okruhy výuky geografie a dalších věd nebo společenských témat. Školení se koná v Jedovnicích na odborném pracovišti. Aktivity jsou zaměřeny na následující: 1. Naučit se, jak pracovat z geografickou charakteristikou malé oblasti. 2. Naučit se používat tyto geografické dovednosti v terénu: - Práce s kompasem a s různými druhy map, leteckých snímků a ortofotomap; - Vyhodnocování různých situací na základní mapě 1:10 000; - Tvorba výškového profilu a délka trasy z turistických map; - Zakreslení trasy do tematických map a konfrontace s realitou; - Tvorba a popis panoramatického náčrtu; - Srovnání změn v krajině pomocí historických a současných leteckých fotografií a konfrontace s realitou; - Sledování změn počasí; - Vytvoření fotodokumentace; - Práce s přírodními materiály; 3. Hledání nových vhodných činností, při kterých žáci mohou trénovat výše uvedené charakterizované dovednosti. 4. Vytváření pracovních listů a dalších materiálů.
- Literatura
- povinná literatura
- SVOBODOVÁ, H., MÍSAŘOVÁ, D., DURNA, R ., ČEŠKOVÁ, T., HOFMANN,E. Koncepce terénní výuky pro základní školy. Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9245-7
- doporučená literatura
- HOFMANN, E., MÍSAŘOVÁ, D., HERCIK, J. Interdisciplinární terénní výuka. http://civ.upol.cz/soubory/vystupy/teorie/Hofmann_et_al_2014.pdf
- neurčeno
- MARADA,M., ŘEZNÍČKOVÁ. D., a kol. Koncepce geografického vzdělávání. Certifikovaná metodika. https://www.egeografie.cz/.
- Výukové metody
- terénní cvičení
- Metody hodnocení
- Bloková výuka. Zpracování projektů.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/ZeP0154