ASPG_003 Komunikace ve škole

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
8/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Lenka Ďulíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. František Trapl, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 23. 10. 9:00–12:50 učebna 36, So 4. 12. 14:00–17:50 kancelář vyučujícího
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ve vzdělávání asistentů pedagoga je podstatná psychofyzická příprava, která přispívá ke zvládnutí přirozené a účinné komunikace ve škole. Komunikační dovednosti asistenta pedagoga (strategie vedení rozhovoru, komunikační techniky, struktura rozhovoru) a schopnost rozpoznat potřeby žáků jsou podstatnou součástí kvalifikačních předpokladů práce asistenta pedagoga. Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky komunikace z hlediska nenásilné a respektující výchovy. Studenti si osvojují základní znalosti a dovednosti, které umožní vytvářet kvalitní vztahy vzhledem ke zvolené cílové skupině. Dále si studenti osvojí metodiku, jak poskytnout podporu žákům při výuce i přípravě na vyučování.
Výstupy z učení
- Popsat pedagogickou komunikaci, složku verbální i neverbální a učit se analýze sociální komunikace s ohledem na kontext;
- vysvětlit čtyři kroky nenásilné komunikace a porozumět naslouchání jako předpoklad empatického vedení rozhovoru při výchově, učit se aplikovat je v modelových situacích;
- ovládat základní terminologii (např. NVC, emoce, komunikační bariéry, komunikace s žáky s ADHD, potřeby, sebereflexe apod.);
- vyhledat konkrétní situace z praxe a aplikovat na nich získané dovednosti; rozvíjet dovednost naslouchání, vytvářet empatický prostor a porozumět hlubšímu významu sdělení druhého;
- orientovat se v základních principech respektující a nenásilné výchovy, využít poznatky získané studiem odborné literatury v praxi.
Osnova
  • Vymezení pedagogické komunikace. Principy pedagogické komunikace, bloky v komunikaci. Verbální komunikace a neverbální komunikace. Komunikační pravidla. Nenásilná komunikace – pozorování, potřeby, pocity prosby. Naslouchání a Respektovat a být respektován ve výchově. Sebereflexe v komunikaci.
Literatura
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
Výukové metody
přednášky, semináře, skupinové práce
Metody hodnocení
V rámci semináře budou studenti plnit průběžné úkoly, bude ohodnocena jejich samostatná práce. Úkoly specifikuje vyučující.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024.