PdF:BIp024 Systém vyšších rostlin pro uči - Informace o předmětu
BIp024 Systém vyšších rostlin pro učitele
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-PR2) (2)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: 1. vysvětlit původ a příbuzenské vztahy vyšších a především krytosemenných rostlin; 2. vysvětlit hlavní evoluční mechanismy, původ, vznik a vývoj cévnatých rostlin; 3. rozeznat hlavní vývojové větve krytosemenných rostlin a jejich zástupce; 4. na základě nabytých znalostí rozeznat fylogeneticky významné znaky rostlin a zařadit i neznámé rostliny do systému; 5. vysvětlit charakteristiku, rozšíření a ekologii cévnatých rostlin; 6. charakterizovat vybrané skupiny cévnatých rostlin, vyskytující se v České republice; 7. identifikovat a determinovat vybrané zástupce kvetoucích rostlin s důrazem na zástupce uváděné v učebnicích pro základní školy; 8. interpretovat poznatky o cévnatých rostlinách v širších souvislostech – vývoj a změny vegetace v čase a prostoru, vliv člověka, rostlinné invaze, ohrožené druhy
- Výstupy z učení
- - student používá správnou odbornou botanickou terminologii a je schopen vybrat pojmy a jevy odpovídající úrovni žáků ZŠ - student vybírá a ve výuce využívá modelové organismy pro dokladování vybraných pojmů a jevů související s botanikou vyšších rostlin - student pracuje s rostlinným materiálem a zpracovává jej do podoby didaktických prostředků pro potřeby výuky na ZŠ - student vybírá vhodné příklady dokladující vliv člověka na přírodu s důrazem na ochranu a tvorbu životního prostředí
- Osnova
- Osnova přednášky: 1.Morfologie rostlin; 2.Fylogeneze morfologických znaků; 3.Rozšíření rostlin na Zemi, evoluční centra; 4.Mechanismy šíření rostlin, vliv člověka; 5.Základní taxonomické jednotky – rozdíly mezi vědeckým systémem (APGIII) a výukou na základní škole; 6.Charakteristika hlavních skupin a zástupců výtrusných rostlin; 7.Charakteristika hlavních skupin a zástupců nahosemenných rostlin; 8.Charakteristika hlavních skupin a zástupců dvouděložných rostlin; 9.Charakteristika hlavních skupin a zástupců jednoděložných rostlin; 10.Nejdůležitější čeledě ve výuce na základní škole; 11.Zástupci v učebnicích pro ZŠ a výběr vhodných taxonů; 12.Práce s botanickými klíči, atlasy a herbářem v podmínkách ZŠ; Osnova cvičení: Studenti vypracují za asistence vyučujícího referáty na následující témata: 1.-2. Mechorosty pro ZŠ; 3.-4. Kapradiny, přesličky, plavuně pro ZŠ; 5.-6. Určovací klíče; 7.-8. zdroje informací pro výuku botaniky na ZŠ 9.-10. Referáty z odborné literatury 11.-12 Flóra a vegetace ČR
- Literatura
- DANIHELKA, Jiří, Jindřich CHRTEK a Zdeněk KAPLAN. Checklist of vascular plants of the Czech Republic. Preslia. Praha: Česká botanická společnost, 2012, roč. 84, č. 3, s. 647-811. ISSN 0032-7786. URL info
- PRACH, Karel, Milan ŠTECH a Pavel ŘÍHA. Ekologie a rozšíření biomů na Zemi. 1. vydání. Praha: Scientia, 2009, 151 stran. ISBN 9788086960463. info
- MÁRTONFI, Pavol. Systematika cievnatých rastlín. 3. vyd. V Košiciach: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, 2007, 220 s. ISBN 9788070976944. info
- CHYTRÝ, Milan, Martin KOČÍ, Kateřina ŠUMBEROVÁ, Jiří SÁDLO, František KRAHULEC, Petra HÁJKOVÁ, Michal HÁJEK, Aleš HOFMANN, Denisa BLAŽKOVÁ, Tomáš KUČERA, Jan NOVÁK, Marcela ŘEZNÍČKOVÁ, Tomáš ČERNÝ, Handrij HÄRTEL, Deana SIMONOVÁ, Lubomír TICHÝ, Ilona KNOLLOVÁ, Zdenka OTÝPKOVÁ, Jiří DANIHELKA, Ondřej HÁJEK, Klára KUBOŠOVÁ, Katrin KARIMOVÁ a Jiří ROZEHNAL. Vegetace České republiky 1. Travinná a keříčková společenstva. Praha: Academia, 2007, 526 s. ISBN 978-80-200-1462-7. URL info
- Nepůvodní druhy fauny a flóry České republiky. Edited by Jiří Mlíkovský - Petr Stýblo. Praha: ČSOP, 2006, 496 s. ISBN 8086770176. info
- Výukové metody
- přednáška (1 hodina týdně) a cvičení (1 hodina týdně; zahrnuje teoretickou přípravu, prezentaci vybraných témat a společnou rozpravu)
- Metody hodnocení
- 1. studenti ve skupinách zpracovávají a prezentují klíčová botanická témata; 2. studenti v písemném testu prokáží úroveň znalostí získaných z výuky
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/BIp024