PdF:CJ2RC_JDC1 Didaktika českého jazyka 1 - Informace o předmětu
CJ2RC_JDC1 Didaktika českého jazyka 1
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/0/.8. 10 hodin v semestru. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DAP Český jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: 1. rozumět pojmům alternativní metody, metody kritického myšlení; 2. prakticky užívat alternativní metody - cílem metod je rozvíjejí aktivního, efektivního učení; 3. užívat metody kritického myšlení při výuce českého jazyka, zejména mluvnice a slohu na ZŠ. Důraz je kladen na výuku stěžejních tematických oblastí skladby, tvarosloví a pravopisného učiva. Studenti budou seznámeni také s možnostmi využití Českého národního korpusu v hodinách jazykové výuky. Předkládané metody výuky jsou v souladu s požadavky Rámcového vzdělávacího programu ZV.
- Osnova
- 1. Obsah výuky jazykového učiva na základní škole.
- 2. Metody a strategie efektivního učení (způsoby přípravy a organizace výuky).
- 3. Metody evokační fáze výuky (klíčová slova, párová diskuse atd.)
- 4. Metody fáze uvědomění (diskusní pavučina, učíme se navzájem atd.).
- 5. Metody fáze reflexe (myšlenková mapa, volné psaní atd.).
- 6. Vytváření prostředí pro metody kritického myšlení ve výuce.
- 7. Možnosti využití Českého národního korpusu v jazykovém vyučování.
- Literatura
- doporučená literatura
- GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
- HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ a Ivo MARTINEC. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. D. 2, Jazyková výchova. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1994, 87 s. ISBN 80-210-1041-X. info
- neurčeno
- KOŠŤÁLOVÁ, Hana, Šárka MIKOVÁ a Jiřina MAJEROVÁ. Školní hodnocení žáků a studentů : se zaměřením na slovní hodnocení. Vydání 1. Praha: Portál, 2008, 151 stran. ISBN 9788073673147. info
- GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 159 s. ISBN 8085783282. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
- Výukové metody
- konzultace, aktivní diskuse studentů nad probíranými tématy, prezentace - aplikace probíraných metod a strategií výuky, domácí příprava
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem. Účast je povinná. Je vyžadována domácí práce. Pro splnění zápočtu předvedou studenti vlastní prezentaci vyučovací hodiny obsahující aplikaci metod na vybraných tématech učiva českého jazyka. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy kurz probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/CJ2RC_JDC1