CJc302 Současné slovotvorné postupy 1

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
6 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJc302/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. A. Veřmiřovský
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po ukončení tohoto kurzu student bude schopen porozumět lexikální stránce češtiny a vysvětlit významové vztahy ve slovní zásobě; použít informace o lexiku k analýze textu; předkládat odůvodněná rozhodnutí v oblasti tvoření slov; na základě nabytých znalostí odvodit i neznámé souvislosti; interpretovat slovotvorné jevy.
Výstupy z učení
Student bude schopen:
- porozumět lexikální stránce češtiny;
- vysvětlit významové vztahy ve slovní zásobě;
- použít informace o lexiku k analýze textu;
- předkládat odůvodněná rozhodnutí v oblasti tvoření slov;
- na základě nabytých znalostí odvodit i neznámé souvislosti;
- interpretovat slovotvorné jevy.
Osnova
  • Prohlubování a rozšiřování poznatků o slovotvorbě současného jazyka českého. Slovotvorná analýza jazykového materiálu. Učivo o slovotvorbě ve středoškolských učebnicích češtiny.
Literatura
  • UHER, František a Helena KNESELOVÁ. Nauka o tvoření slov. Tematické okruhy a cvičení. 1. vyd. Brno: PdF MU v Brně, 1999, 74 s. ISBN 80-210-2183-7. info
  • UHER, František. Nauka o slovní zásobě : tématické okruhy a cvičení [Uher, 1998]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1998, 62 s. ISBN 80-210-1766-X. info
  • DANEŠ, František, Jaroslav KUCHAŘ a Miloš DOKULIL. Tvoření slov v češtině. 1. vyd. Praha: Academia, 1967, 779 s. info
  • DOKULIL, Miloš. Tvoření slov v češtině. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1962, 263 s. URL info
Výukové metody
Přednášková a seminární výuka, skupinové a individuální projekty, prezentace samostatné práce, domácí práce.
Metody hodnocení
Vlastní projekt, písemný test (test sestává z 10–20 úkolů a k jeho splnění je nutná alespoň osmdesátiprocentní úspěšnost), ústní zkouška dle výsledku projektu a testu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.