CJp407 Alternativní metody výuky českého jazyka 1

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJp407/01: Čt 23. 9. až Čt 16. 12. Čt 8:00–9:50 učebna 4, J. Tušková, A. Veřmiřovský
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12
Jiné omezení: Předmět bude vypsán pouze tehdy, zaregistruje-li si jej 10 a více studentů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s praktickým užíváním alternativních metod výuky, zejména metod kritického myšlení, které vedou k rozvíjení aktivního a efektivního učení žáků na 2. stupni ZŠ se zaměřením na žáky s odlišným mateřským jazykem. Předkládané metody výuky jsou v souladu s požadavky Rámcového vzdělávacího programu ZV.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
1. rozumět pojmům alternativní metody, metody kritického myšlení;
2. prakticky užívat alternativní metody;
3. užívat metody kritického myšlení při výuce českého jazyka, zejména mluvnice a slohu na 2. stupni ZŠ;
4. navrhnout projekt vyučovací hodiny českého jazyka na 2. stupni ZŠ se zaměřením na žáky s odlišným mateřským jazykem s využitím modelu E-U-R (evokace, uvěcomění, reflexe);
5. zhodnotit didaktické výstupy své i svých kolegů při prezentaci vyučovací hodiny.
Osnova
  • 1. Charakteristika vybraných alternativních programů výuky, např. RWCT - Čtením a psaním ke kritickému myšlení. • 2. Teoretická východiska projektu RWCT. • 3. Kritické myšlení a struktura výuky v předmětu český jazyk. • 4. Vytváření prostředí pro kritické myšlení. • 5. Kladení otázek. • 6. Metody a strategie výuky vedoucí k efektivnímu učení v hodinách českého jazyka. • 7. Metody rozvíjející kritické myšlení v hodinách gramatiky a slohu na 2. stupni ZŠ.
Literatura
    povinná literatura
  • MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, 2013, 143 s. info
    doporučená literatura
  • GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2008. 209 s. ISBN 9788074090103
  • ŠAFRÁNKOVÁ, Kateřina – KOŠŤÁLOVÁ, Hana. Čítanka pro přemýšlivé učitelky a učitele. Praha: Občanské sdružení Kritické myšlení, 2007. 85 s.
  • RUTHOVÁ, Nina (ed.). Učím s radostí. 1. vyd. Praha: Strom, 2003. 234 s. ISBN 80-86106-09-8
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 247 s. ISBN 80-7178-216-5.
  • GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
  • GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 160 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. info
Výukové metody
seminář, aktivní diskuse studentů nad probíranými tématy, prezentace - aplikace probíraných metod a strategií výuky, domácí příprava
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Účast v semináři je povinná. Během semestru je vyžadována domácí práce. K zápočtu odevzdávají portfolio obsahující aplikaci metod na vybraných tématech gramatického nebo slohového učiva ČJ. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy seminář probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.