IVc500 První pomoc

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/0/.5. 6 hodin. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
MUDr. Petr Jemelík (přednášející), Bc. Matúš Mader (zástupce)
Bc. Matúš Mader (přednášející)
Mgr. Vendula Sunková (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
První pomoc představuje soubor opatření, která slouží k bezprostřední pomoci při náhlém ohrožení života nebo zdraví. Cílem předmětu je seznámit účastníky kurzu s jednotlivými stavy ohrožujícími zdraví a život pacientů/klientů a se zásadami poskytování neodkladné první pomoci.
Výstupy z učení
Absolvent bude schopen pojmenovat rizika spojená s poskytováním první pomoci a vyjmenovat život zachraňující úkony. Dále pak popsat možnosti rozlišení bezvědomí se zachovalými životními funkcemi a stavem, kdy je nezbytné zahájení kardiopulmonální resuscitace. Absolvent bude schopen prakticky provádět resuscitaci dospělého, dítěte a kojence, provádět zástavu krvácení, rozpoznat z mechanizmu úrazu závažnost možného poškození organizmu a adekvátně reagovat, ošetřit typická poranění pohybového aparátu, ošetřit poškození organizmu teplem a chladem a vypudit cizí těleso při jeho aspiraci technikou v závislosti na věku pacienta/klienta.
Osnova
  • zásady poskytování první pomoci
  • stavy ohrožující zdraví postiženého
  • zhodnocení situace a stavu postiženého
  • první pomoc u neodkladných stavů
  • stavy ohrožující život postiženého
  • poruchy základních životních funkcí a indikace
  • k provádění neodkladné resuscitace (KPR) u dospělých a u dětí
  • praktický nácvik na modelech
Výukové metody
přednáška, seminář, skupinové diskuse, praktické aktivity
Metody hodnocení
Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky, prezentace ve výuce, závěrečný test.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.