PdF:SOk117 Osobnostní příprava 1 - Informace o předmětu
SOk117 Osobnostní příprava vychovatele 1
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/1/0. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Petr Soják, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lenka Ďulíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Veronika Michovská, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Andrea Poslt (cvičící)
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOk117/01: So 16. 10. 9:00–12:50 učebna 57, So 11. 12. 14:00–18:50 učebna 57, So 8. 1. 9:00–12:50 učebna 57, L. Ďulíková, V. Michovská, P. Soják, B. Strobachová
SOk117/02: So 16. 10. 9:00–12:50 učebna 33, So 11. 12. 14:00–18:50 učebna 41, So 8. 1. 9:00–12:50 učebna 33, L. Ďulíková, V. Michovská, P. Soják, B. Strobachová - Předpoklady
- Předmět je koncipován jako praktikum se zaměřením na rozvoj osobnostní a sociální kompetence pedagoga. 1. aktivní účast na všech blocích • Kdo chce pracovat s lidmi, měl by znát hlavně sám sebe - na tomto semináři má možnost poznat sám sebe skrze sebe sama či skupinu, ve které pracuje. • Jednou ze zásad efektivního přístupu k sebezkušenostním výcvikům, je pravidelná účast na skupinách. • Pokud účastník chybí, ochuzuje nejen sebe, ale i skupinu. • Je tedy na zodpovědnosti každého jedince nakolik chce investovat do svého osobnostního růstu. 2. seminární práce: Písemná sebereflexe • část 1. - Kdo jsem……? (dopis sám sobě, kde každý odstavec začíná stejně (alespoň 10x) • část 2. - Moje kniha I.II., III. - vybraná kniha/film, která/ý mne v životě osobnostně rozvíjí a jak - mne a můj život (+ rešerše knihy a její doporučení) • část 3. – písemná sebereflexe mě a mých vztahů ve studijní skupině a v životě • část 4. - celá zpracovaná metodika a popis struktury vedené lekce + sebereflexe vedení pod supervizí • část 5. - zpětnovazební skupinový rozhovor vždy na konci semestru na téma: Získaná sebepoznání a sebezkušenost v rámci předmětu; Moje získaná sebepoznání a sebezkušenost v interpersonálním rozvoji (Já X Já); Na základě zpětných vazeb skupiny, vědomí sebe sama, své sociální dovednosti, rysů, motivace, rolí a postojů reaguje student na otázky jako např.: o Co jsem očekával a co se naplnilo v předmětu osobnostní přípravy / růst?; Moje zisky v předmětu osobnostní přípravy/ růst jsou …; Osobní prožitky v předmětu osobnostní přípravy / růst …; Co pro mne znamená osobnostní růst / příprava?; V jaké formě studia považuji osobnostní růst / příprava za důležitý?; Jakou znám Literaturu k předmětu osobnostní růst / příprava?
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Vychovatelství (jednooborový kombinovaný) (program PdF, B-VY)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubení sebepojetí studenta směrem - k sobě - k druhým - k profesi. Cílem na teoretické úrovni je získání základních vědomostí o rozvoji osobnostně sociálních kompetencí pedagogů. V pomáhajících profesích je interakce, komunikace a kontakt s člověkem (vztahování se k němu)pracovním nástrojem pomáhajícího pracovníka. Proto je právě pro lidi, kteří pracují v oblasti pomáhajících profesí (kam patří i pedagogové) nezbytné, aby se cvičili v rozvíjení sociálních dovedností. Po absolvování předmětu bude student umět: Definovat pojmy z oblasti OSV Prezentovat a interpretova vybranou publikaci z OSV. Citovat odbornou literaturu z OSV. Diskutovat o postavení OSV v ČR. Dokáže se orientovat v následujících tématech: • Co je to osobnostní a sociální výchova (OSV); Tematické okruhy OSV - povinnost každé školy; Co je na OSV podstatné pro učitele; Metodické principy OSV; Didaktický cyklus OSV; Metodiky OSV; Možnosti vzdělávání v OSV; Systémy průpravných her a cvičení; Hry, techniky a cvičení. Aplikačním cílem je nabídnout studentům: • možnost rozvoje osobnostní a sociální kompetence; osobnostní a profesní rozvoj v souvislosti se studentovo stávající či budoucí praxí v oblasti pomáhajících profesí • prostor odpovědím na otázky - Kdo jsem, jaký jsem, čeho se obávám, na čem mi záleží, co umím a neumím, jak působím na druhé lidi…? • Jedná se o základní cestu k porozumění a pochopení druhých lidí. Vzbudit potřebu „pracovat na sobě“ vedoucí k úsilí o vnitřní rozvoj, ve smyslu lidského i profesního. Ověřit si sám na sobě: Jak reaguji a jak budu reagovat na měnící se podmínky v okolí,v zaměstnání?
- Výstupy z učení
- Student: ● se orientuje v současných metodách a technikách osobnostního a sociálního rozvoje zaměřených na oblast intrapersonálních jevů ● interpretuje pojetí osobnosti člověka v kontextu OSP směrem k sobě a prakticky dokáže svou osobnost v této oblasti rozvíjet ● má jasnou úroveň vlastní sebezkušenosti pro oblast intrapersonálních jevů ● posuzuje své chování a jednání vůči sobě v rámci skupině ve které "vyrůstá"
- Osnova
- Studium osobnostně-sociální přípravy je rozděleno do 3 částí a má podobu („ochutnávky“) sebezkušenostního výcviku, který se skládá ze tří na sebe navazujících částí: 1. Sebepoznávací fáze: Hlavním cílem je rozvoj v sebepoznání a sebepojetí. Základním smyslem této fáze jsou témata jako: • umění sebereflexe; osobnost jako nástroj; optimalizace sebepojetí; nalézání svého osobního potenciálu; zvládání stresu a vnitřních konfliktů; poznávání a vedení sebe sama. 2. Interakční fáze: Hlavním cílem je optimalizace a rozvoj sociálních schopností a dovedností. Základním smyslem této fáze jsou témata jako: • umění komunikace a kooperace; sebeprezentace a vystupování; asertivita, mediace; řeč těla“; argumentace, kladení otázek, sociální a emoční inteligence. 3. Nácviková fáze: Hlavním cílem je nácvik vedení aktivity ve skupině pod přímou supervizí účastníků a lektorů a to v bezpečném prostředí nácvikové skupiny ještě před kontaktem s bezprostřední profesní realitou a následnou praxí ve své organizaci/instituci. Základním smyslem této fáze jsou témata jako: • skupinová práce; skupinové dění – dynamika, koheze, atmosféra; teoretická příprava; tvůrčí myšlení; vedení sebe sama a druhých
- Literatura
- VALENTA, Josef. Dramatická výchova a rozvoj sebevědomí : dětí a dospělých (Obsaž.) : Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. info
- Teorie a praxe skupinové psychoterapie (Variant.) : Teorie & praxe skupinové psychoterapie. info
- ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 175 s. ISBN 80-7178-689-6. info
- ŠICKOVÁ-FABRICI, Jaroslava. Základy arteterapie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 167 s. ISBN 80-7178-616-0. info
- KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2002, 392 s. ISBN 80-7178-657-8. info
- VALENTA, Milan. Dramaterapie. Vyd. 2., v nakl. Portál 1. Praha: Portál, 2001, 150 s. ISBN 80-7178-586-5. info
- ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2001, 246 s. ISBN 80-7178-557-1. info
- BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
- KRATOCHVÍL, Stanislav. Skupinová psychoterapie v praxi. 2. dopl. vyd. Praha: Galén, 2001, 285 s. ISBN 8072620967. info
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese [Kopřiva, 2000]. 4. vyd. Praha: Portál, 2000, 147 s. ISBN 80-7178-429-X. info
- KNOBLOCH, Ferdinand a Jiřina KNOBLOCHOVÁ. Integrovaná psychoterapie v akci. Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 322 s. ISBN 807169679X. info
- YALOM, Irvin D. Teorie & praxe skupinové psychoterapie. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1999, 704 s. ISBN 80-86088-05-7. info
- RIEGER, Zdeněk. Loď skupiny :inspirace pro současné i budoucí lodivody ve skupinové terapii. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1998, 192 s. ISBN 80-86088-03-0. info
- FRANKL, Viktor Emil. Psychoterapie pro laiky. Translated by Vladimír Smékal. Brno: Cesta, 1998, 158 s. ISBN 8085319802. info
- ROBERTS, Jeff a Malcolm PINES. Skupinová analýza v praxi. Translated by David Holub. Vyd. 1. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek, 1998, 183 s. ISBN 80-86123-04-9. info
- CAMPBELL, Jean. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 199 s. ISBN 80-7178-204-1. info
- FREUD, Sigmund. Výklad snů : o snu. Vyd. 1. Praha: Jiří Kocourek, 1998, 711 s. ISBN 80-86123-07-3. info
- ROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 292 s. ISBN 80-7178-233-5. info
- FINCHER, Susanne F. Vytváření mandaly : cesta poznání léčení a sebevyjádření : [praktická kniha pro vytváření a výklad léčivých kruhových obrazců]. V Praze: Pragma, 1997, 204 s. ISBN 8072053949. info
- Potřebujete psychoterapii? Edited by Oldřich Matoušek. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 103 s. ISBN 80-7178-036-7. info
- MASTERS, Robert a Jean HOUSTON. Naslouchejte svému tělu :psychofyzická cesta ke zdraví a vědomí sebe sama. Praha: Pragma, 1994, 253 s. ISBN 80-85213-43-5. info
- MÁTEJOVÁ, Zlatica. Základy teórie a praxe muzikoterapie. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 1993, 138 s. ISBN 80-223-0401-8. info
- SVOBODA, Mojmír. Metody psychologické diagnostiky dospělých. Praha: CAPA, 1992. ISBN 80-7064-036-5. info
- FREUD, Sigmund. Vybrané spisy.2. Nová řada přednášek k úvodu do psychoanalýzy. 2. vyd., v Avicenu. Praha: Avicenum, 1991, 464 s. ISBN 80-201-0182-9. info
- FREUD, Sigmund. O člověku a kultuře. Edited by Jiří Stromšík, Translated by Ludvík Hošek - Jiří Pechar. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1990, 444 s. ISBN 8020701095. info
- ŘÍČAN, Pavel a Jan ŽENATÝ. K teorii a praxi projektivních technik. Vyd. 1. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy, 1988, 206 s. info
- FREUD, Sigmund. Vybrané spisy. Edited by Sigmund Freud, Translated by Jiří Pechar - Eugen Wiškovský. Vyd. 1. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství, 1969, 498 s. info
- FREUD, Sigmund. Vybrané spisy I : 1. Přednášky k úvodu do psychoanalysy : 2. Nová řada přednášek k úvodu do psychoanalasy : Gesammelte Werke (Orig.). Translated by Jiří Pechar - Eugen Wiškovský. 1. vyd. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství, 1969, 498 s. info
- FREUD, Sigmund. Vybrané spisy II : 1. Studie o hysterii : 2. Zlomek analysy případu hysterie : Gesammelte Werke (Orig.). Translated by Bohodar Dosužkov. 1. vyd. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství, 1969, 269 s. info
- FREUD, Sigmund. Vybrané spisy. II., 1.Studie o hysterii, 2.Zlomek analysy případu hysterie. Vyd. 1. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství, 1969, 269 s. info
- Výukové metody
- Praktická výuka, presentace, diskuse, skupinové projekty, samostudium
- Metody hodnocení
- Seminář (workshop – pracovní dílna) Ukončení: zápočet Požadavky k získání zápočtu: 1. seminární práce 1.: Esejistické zpracování knihy na libovolné téma týkající se rozvoje osobnostní a sociální kompetence 2. seminární práce 2.: Sebereflexe (získaná sebepoznání a sebezkušenost). 3. pohovor s lektory:
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz
V moodlince v el-kurzu je uveřejněný aktuální termín odevzdání vašich seminárních prací a jiných povinností. http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2144 Klíč: osp123 - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/SOk117