PdF:SPc317 Poradenství, diagnostika a int - Informace o předmětu
SPc317 Poradenství, diagnostika a intervence v surdopedii I.
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/0/1.3. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marína Štibrányiová (cvičící) - Garance
- PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPc317/01: Pá 22. 10. 8:00–13:50 učebna 52, Pá 12. 11. 8:00–13:50 učebna 52, So 20. 11. 8:00–11:50 učebna 53, R. Horáková, M. Štibrányiová, L. Vrbecká Doležalová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace podle § 6a odst. 1 písm. b) vyhl. č. 317/2005 Sb. (k získání kvalifikace speciálního pedagoga) a Studium v oblasti speciálně pedagogických věd podle § 2 vyhl. č. 317/2005 Sb. (k získání kvalifikace učitele dětí a žáků se SVP) (program PdF, C-CV)
- Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace Speciální pedagogiky (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen definovat specifika péče o jedince se sluchovým postižením od narození do konce života. Student se bude umět orientovat v možnostech diagnostiky sluchových vad; bude umět vyjmenovat typické odchylky ve vývoji řeči u jedinců se sluchovým postižením; bude umět odůvodnit potíže při čtení s porozuměním u jedinců se sluchovým postižením a znát zvláštnosti jejich písemného projevu; bude se orientovat v možnostech kompenzace sluchových vad a vyjmenovat kompenzační pomůcky využívané osobami se sluchovým postižením. Student bude schopen charakterizovat možnosti a průběh včasné intervence u jedinců se sluchovým postižením; bude umět popsat strukturu komplexní péče o jedince se sluchovým postižením; systém vzdělávání u jedinců se sluchovým postižením; možnosti profesního uplatnění; dále bude seznámen s jednotlivými vizuálněmotorickými komunikačními systémy; bude znát možnosti tlumočení osobám se sluchovým postižením a bude umět popsat způsob péče možnosti komunikace u osob s duálním smyslovým postižením. Požadavky budou upřesněny na začátku semestru.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen: - orientovat se v možnostech poskytování péče o neslyšící - znát klasifikace sluchových vad a možnosti jejich kompenzace - identifikovat základní odlišnosti v jazykovém vývoji neslyšících - popsat rozdíl mezi jazyky mluvenými a znakovými, orientovat se ve vizuálněmotorických komunikačních systémech neslyšících - navrhnout vhodné diagnostické metody a intervenční postupy vedoucí k optimální péči o neslyšící
- Osnova
- Vymezení základních pojmů oboru surdopedie, poruchy sluchu, klasifikace sluchových vad, prevence, historický vývoj péče o jedince se sluchovým postižením, anatomie a fyziologie sluchového ústrojí, etiologie sluchových vad, důsledky sluchové vady a psychologické zvláštnosti osob se sluchovým postižením, jazykové kompetence jedinců se sluchovým postižením, komunikační formy, logopedická péče u jedinců se sluchovým postižením, sluchová protetika a kompenzační pomůcky, reedukace sluchu a řeči u dětí a dospělých s vadami sluchu, včasná intervence u jedinců se sluchovým postižením, komplexní péče o jedince se sluchovým postižením, systém vzdělávání u jedinců se sluchovým postižením, profesní uplatnění, vizuálněmotorické komunikační systémy, tlumočení osobám se sluchovým postižením, sluchová vada a přidružené postižení, hluchoslepota.
- Literatura
- povinná literatura
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení : úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 159 s. ISBN 9788026200840. info
- doporučená literatura
- POTMĚŠIL, Miloň. Psychosociální aspekty sluchového postižení. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 197 stran. ISBN 9788021051843. info
- LANGER, Jiří, Eva SOURALOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Taktilní znakový jazyk : manuál k výuce a studiu + CD-ROM. 1. vyd. Praha: LORM - Společnost pro hluchoslepé, 2010, 33 s. ISBN 9788025484579. info
- POTMĚŠIL, Miloň. Sluchové postižení a sebereflexe. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2007, 197 s. ISBN 9788024613000. info
- POTMĚŠIL, Miloň a Pavel KUČERA. Všeobecný slovník českého znakového jazyka. První vydání. Praha: Fortuna, 2006, 294 stran. ISBN 8071689467. info
- POTMĚŠIL, Miloň. Čtení k surdopedii. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 217 s. ISBN 8024407663. info
- SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002, 74 s. ISBN 8024404338. info
- SOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 78 s. ISBN 807183226X. info
- SOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých. II. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 78 s. ISBN 80-7183-226-X. info
- POTMĚŠIL, Miloň. Prstová abeceda. 1. vyd. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1992, 18 s. info
- neurčeno
- POTMĚŠIL, Miloň. Úvodní stati k výchově a vzdělávání sluchově postižených. Praha: Fortuna, 1999. info
- Výukové metody
- seminář, praktická výuka, diskuse, domácí příprava
- Metody hodnocení
- závěrečný písemný test; ústní zkouška.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/SPc317